View Single Post
Sitat av Source Vis innlegg
Uten å vite hendelsesforløpet i eksakt - La oss si vedkommende pekte geværet (Ja, en lekepistol) mot politiet. Hva skulle de gjort? Skal man reagere raskt for å eventuelt redde sitt eget liv eller skal man "se an situasjonen/studere vedkommendes våpen"? Man har jo ikke tid til det.

Jeg bare antar her da, men tviler på at vedkommende hadde våpenet rolig ned eller på bakken. Noe må ha trigga forsvarsmekanismen til politiet.
Vis hele sitatet...
Ja.
Ja, man skal vente å se an. Selv med fare for eget liv. For den faren er i praksis ikke-ekesisterende. Det er trygt nok å være politi i dag som det er. En viss risikoaksept må man ha hvis man velger seg utsatte yrker, og selv med begrensninger på selvforsvarsfronten, så lever politifolk adskillig tryggere enn bønder, skogsarbeidere m.fl. Sannsynligheten for at noen faktisk vil skyte en politibetjent her i skandinavia er latterlig lav. I nær sagt alle tilfeller, så er det en misforståelse, et uhell eller lignende. Politiet har trening, erfaring, og de har helt frivillig valgt seg det yrket. Vi sivilister har ingen av delene. Skal man da velte politiets ansvar i konfliktsituasjoner over på sivilbefolkningen? Skal det være min jobb å oppføre meg riktig for å unngå å bli skutt? Skal det være slik at det minste lille feilsteg fra min side skal koste meg livet i møtet med bevæpnede profesjonelle? Ikke? Hvor vil du så trekke grensa? Hvis det er rimelig å skyte noen som peker på noen med et våpenlignende objekt, er det da rimelig å skye noen som holder et? Som går med et på ryggen? Som tar frem et? I USA blir folk skutt fordi de tar frem lommeboka si på feil måte eller fordi de går ut av bilen når de blir stoppa i trafikkontroll. Når det diskutertes, så vil forstemmende mange sivile amerikanere mene at dette både er rett og rimelig; den lommeboka kunne være en liten gønner, og det er vanskelig å se forskjell i mørket. Og når du går ut av bilen er det ganske lett å skjule en pistol frem til det er for sent for politimannen å trekke sitt eget våpen. Ergo gjelder det å trekke først i slike situasjoner i tilfelle sivilisten har onde intensjoner.

Ett eller annet sted må man trekke en grense for hvor paranoid en politibetjent må få lov til å være og hvor dum en sivilist kan være før det smeller. Vanligvis argumenteres det bare for at det må være situasjoner hvor politiet har må ha lov til å skyte, men ikke hvor den grensa skal gå. Vel, jeg mener at så lenge noen bare vifter rundt med et våpen, men ennå ikke har skutt noen, så bør heller ikke politiet skyte. Ja, du leste riktig. Selv om det i verste fall kan koste de livet. For det skjer i praksis aldri, og dersom de begynner å flytte selvforsvarsgrensa enda lenger, så får vi veldig snart et utrivelig samfunn der totalt antall falne skyter i været. Og det siste vi ønsker er et scenario hvor de faktisk bevæpnede kriminelle begynner å skyte først fordi det er tryggere enn å overgi seg. Politiet aner ikke hvor heldige de er, som opererer i et samfunn der de fleste kriminelle vil innse at det er befdre å la seg arrestere enn å forsøke å skyte seg ut.