View Single Post
Trådstarter
76
Men som sagt, at de blir oppdaget og tatt, tenker jeg jo er "greit" - det skal som enkelte nevner nokså mye til for å være 100% anonym på nett. Som dere nevner bruker de kanskje Skype, Messenger, Facebook og alle de andre tjenestene, og mange av disse registrerer jo bl.a posisjon osv. Så jeg skjønner den delen - at det er fullt mulig å bli tatt når man er aktiv på disse delene av nettet og/eller driver med det de gjør.

Men jeg skjønner ikke de enorme beslagene politiet gjør på pcene til disse folka. og ikke bare pcer, disker, CD/DVDer, minnepenner osv osv.

Aftenposten har jo hatt en rekke reportasjer om dette i den senere tid. De skriver jo om en mann i 40 årene der politiet raider leiligheten tidlig en morgen, slår inn døren og tar seg raskt inn. Der finner de 1.7 millioner !! bilder og ca 6000 filmer.
Jeg mener, om du lar 1.7 millioner bilder og 6000 filmer med så grovt materiale som han hadde liggende, ligge ukryptert på diskene dine, da er du enten nokså arrogant (jeg blir aldri tatt), helt noob når det kommer til datasikkerhet (men du skal vel kunne litt for å få lastet ned slike mengder fra "dark net"? - så en bør kjenne til sikkerhet i en viss grad) eller så kan det jo være at fyren konstant delte alle sine filer på nett, slik at filene måtte være ukryptert og tilgjengelige.

Så skriver de jo om de som både laster ned og deler, har store mengder med driten liggende, men som også misbruker egne unger eller andre, og dokumenterer dette med bilder og film.
Om jeg har forstått loven riktig, kan en maksimalt få 3 år i fengsel for å oppbevare overgrepsbilder/filmer på pcen.
Men om du har dokumentert overgrep du har begått - kan en jo få opptil 21 år ut i fra graden det er gjennomført.

Så en ville jo tro folk i alle fall krypterte det de dokumenterte av egne overgrep, men nei...

Skal ikke oppfordre/fortelle folk som driver med slikt å bli flinkere til å skjule spor....men så tror jeg ikke en tråd her vil gjøre det heller. For datasikkerhet er jo ikke akkurat en hemmelig ting i 2018. Men det virker jo som disse folkene trolig bare er opptatt med å bruke tiden på disse greiene, laste ned, dele, skrive på forum, groome, å begå overgrep - og hver gang politiet tar en slik stor aksjon, ja da virker det ikke som de som ikke ble tatt denne gangen, faktisk gjør seg noen tanker om at - huff, nå tok politiet en gjeng folk som meg....kanskje jeg bør

a) slutte med det jeg driver med og knuse alle disker med driten(sikkert vanskelig -det må jo være en slags sykdom)
b) begynne å skjule sporene mine på nett (hjelper jo ikke om du faktisk har blitt logget allerede)
c) kanskje kryptere driten jeg har lastet ned - så om(når) det er min tur - ja da finner de ingen ting.
Sist endret av zon123; 17. februar 2018 kl. 23:11.