View Single Post
Disclaimer: Kan lite eller ingenting om det som kreves for å ev. få dette til å fungere, så det er mulig det jeg beskriver er urealistisk. Skriver denne tråden for å finne ut av det.

Problemet gjelder en stor og slem lys katt som lusker i hagen og utøver vold mot husets lille og snille mørke katt, som såvidt tør å forlate hjemmet for å gjøre sitt fornødne. Fikk en idé om et automatisk vanningssystem som kun vanner den slemme katten.

Huset har brønntilkobling med lavt trykk og ingen kran på utsiden.

Først tenkte jeg at bevegelsessensor og kattechip-scanner kunne brukes til å identifisere den slemme katten, og på en eller annen måte kobles til en innretning med vanntank, pumpe og sprøyte/dyse/vannpistol. Fant raskt ut at industriledende scanner har avlesningsavstand på 20 cm, så regner med at det utgår.

Men nå har jo denne bildegjenkjenningsteknologien kommet så langt at jeg tenker: Kanskje det finnes et program som, basert på opptak gjort med bevegelsessensor, og manuelt opplært til at den lyse katten er "trigger-faktor", kan brukes i stedet?

Kunne brukt masse tid på å sette meg inn i dette, men vet det finnes kreative folk her på Freak som antakelig allerede besitter den nødvendige kunnskapen, og tenker at det kanskje kan være et kult tankeeksperiment for lyse hoder. Ev. kan det være greit å få avkreftet muligheten nå og ikke senere.

Oppsummering: Kravet til innretningen er altså at den skal kunne gjenkjenne én katt og ignorere andre, ev. omvendt (antar at lys vs. mørk pels er den enkleste eksklusjonsfaktoren å bruke), og da sprute vann fra en tank hver gang den uønskede katten dukker opp.

Innspill/forslag mottas med takk.
Sist endret av kallisti; 21. oktober 2017 kl. 17:22.