View Single Post
Sitat av Shen Vis innlegg
Internett virker MEN:
1. Får ikke skrevet inn følgende linje i Winbox terminal: "/interface bridge set bridge1 igmp-snooping=yes", dette fra side 13 i guiden. Får til svar: "no such item".
Vis hele sitatet...
a) oppgraderte du RouterOS til v6.41rcXX (XX=37 fra og med i dag) ??
Firmware lastes ned og dras inn på File dialogen i WinBox. Når du rebooter ruteren blir den nye firmware lest inn og aktivert og fila blir slettet

b) la du til multicast pakka fra 'Extra packages' ??
Du må laste ned 'Extra Packages' fila tilsvarende RouterOS versjonen. Denne zip filen pakkes ut på pc'en, og multicast-6.41rcXX-arm.npk dras inn på File dialogen i WinBox. Enda en kjapp reboot, så dukker IGMP Proxy opp i Routing menyen og 'igmp-snooping=yes' skal være en gyldig kommando.

2. TV Portalen virker ikke så får kun inn noen NRK kanaler.
Her har jeg en utfodring i tillegg, jeg kjører en sånn Zyxel powerline adapter til TV dekoder som ikke takkler trunk og jeg tenker jeg har trunket IPTV og Internet ettersom det i guiden sies at man får IPTV og internet på alle porter.
Her kunne jeg godt tenkt meg kun ha IPTV på to ethernet porter i routern og ikke alle, dette løser nok problemet.
Har fått det til å virke med en annen router tidligere så alt utstyr uten Mikrotik routern har vært i bruk virkandes.

Så da lurer jeg på om noen kan hjelpe meg videre, takker på forhånd!
Vis hele sitatet...
Dette var litt verre synes jeg. Jeg mener å huske at VLAN taggingen er fjernet på LAN'et om man fulgte oppskriften, slik at alle "dingsene" kjører på felles LAN/VLAN med STB. All VLAN102 magi skjer i ruteren. Men jeg har ikke rukket å sette meg skikkelig inn i dette ennå så her kan du nok få bedre råd av andre enn meg. Foreløpig lærer jeg meg opp om RB3011/RouterOS ved å kjøre den mot CanalDigitals kabelmodem, i påvente av at VikenFiber skal få gravd ferdig ute i gata.