View Single Post
@Calmcacil: Det er riktig at 172.21.0.0/16 skal routes over VLAN 101, men det kommer ingen trafikk *fra* dette nettet før det har gått trafikk ut dit.

Det er allerede skrevet masse om dette, men første steg er å verifisere at routeren din får en IP-adresse på VLAN 101. Har du sjekket det? Den skal være DHCP-klient, og du må klone MAC-adressen til hjemmesentralen på det interfacet som VLAN 101 er terminert i (i routeren din).

Videre siterer jeg meg selv (men lett redigert):

Sitat av mroek Vis innlegg
En generell, basic test som alle kan gjøre er følgende (fra en PC i samme nett som dekoderne, vanligvis LANet ditt):

Forsøk å pinge tviptveds.services.altibox.net. Da gjør PCen et DNS-oppslag på det navnet (som p.t gir en IP som er 172.21.35.7 hos meg), og forsøker å pinge serveren.

Hvis du får svar på ping, så er routingen til 172-nettet riktig. Får du feil på navneoppslaget (bad address e.l) så har du en DNS-feil.

Hvis du ser at navnet blir riktig oversatt til IP, men at du ikke får svar på ping, så er det noe galt med routingen.

Dette er en enkel test som *må* fungere før det er vits i å lete videre. Dekoderne bruker DNS aktivt, de er ikke hardkodet med IP-adressene til serverne hos Altibox.
Vis hele sitatet...
Comprende?