View Single Post
Hva skjer med renten når du blir eldre enn hva som er tillatt for BSU-sparing, og du fortsatt ikke har tatt ut beløpet?
Vil du fortsatt dra nytte av sparerenten på bsu-kontoen, eller blir det vanlig sparekonto-rente?

Jeg har 3.75% rente på BSU'en nå. Hvis man tenker rent investeringsmessig i forhold til f.eks investering i aksjer, så er jo dette en ganske bra avkastning siden det er risikofritt?

Bare for å gi et eksempel.
Jeg har 250.000 på BSU når jeg er 34 år, og velger å sitte på de i 20 år ekstra som en slags "pensjonssparing" om du vil, så blir dette resultatet med renters rente.
522.000,-. Altså over dobbelt av innskuddene.
Regner man med 5.000 pr innskudd av 25, så ender mann opp med 572.000. Man "får" altså 322.000 av staten.

Hvis den gode sparerenten ikke gjelder etter 34 år, så blir det jo betraktelig mindre og da er det kanskje lurer å investere i form av oppussing e.l for at verdien skal holde seg.

Uansett så er BSU helt knall, og folk bør tenke seg om 2 ganger før de velger å bruke den for tidlig
Sist endret av ID-Brikke; 18. juli 2017 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.