Tråd: DDNS
View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Majoriteten bruker windows også. Det gjør ikke windows noe bedre. At mange bruker gmail gjør ikke gmail bedre, det viser bare at folk flest er sauer.
Vis hele sitatet...
Poenget er uansett at du må forholde deg til det. Det er forøvrig ikkje unikt for gmail; det er mange dns-blacklists som lister sluttbrukeradresser, og det er veldig mange uavhengige e-postløsninger som nær svartelister slikt. Spamassassin, som vel er av dei meir bruke løsningene, har vel regler mot det i standardsettet.

Kort sagt: det er dårlig deal å hoste e-post på sluttbruker-IP.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Javel? Så innkommende post kommer via SMTP? Det visste jeg ikke. Jeg trodde det bare var utgående.
Vis hele sitatet...
E-post mellom e-postservere vert overført med SMTP ja.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Hvorfor det? Jeg foretrekker pop3, så mailen strykes fra server når den er lastet ned. Selv om det er min egen server har den ingenting der å gjøre når jeg har hentet den.
Vis hele sitatet...
Tjeh. IMAP støtter push. POP støtter ikkje push. POP støtter ikkje folders (så du kan ikkje sortere mail serverside). POP sletter mail på serveren. Om du absolutt vil fjerne mail fra serveren så kan du alltids få imap til å gjere det og; det er avhengig av korleis du konfigurerer klienten. Eg - og mange andre - liker imidlertid å ha e-post i eit shell på serveren, webmail, mobilen, og gjerne eit par klienter til.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Hastighet.
Med RAM vil ikke gjøre serveren raskere. Jeg har 4GB, det er mer enn nok. Jeg har kjørt server med 512MB før, det går fint det også.
Vis hele sitatet...
Alle moderne OS cacher data i RAM. Så jo - nok RAM til at heile arbeidssettet i praksis kan ligge i RAM + noatime på filsystemet gjer at det vert relativt liten disk-IO.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Noatime? Har jeg aldri hørt om. Jeg bruker ext4. Ikke så effektivt som reiserfs kanskje, men Reiser var en gærning som drepte kona med øks, og sitter i isolert enecelle hvis han ikke har tatt livet av seg selv også.
Vis hele sitatet...
noatime vil sei at filsystemet ikkje skal notere ned access-time. Som standard noterer unix ned når ei fil sist vart lest. Det fører til at ein leseoperasjon medfører ein skriveoperasjon, og er i svært mange tilfeller totalt uinteressant informasjon.