Tråd: Liberalisme
View Single Post
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
Men det er ikke mitt problem at andre har sykdommer.. hvis eg blir syk er det mitt ansvar å bli frisk igjen.. det er mitt ansvar å ha en helseforsikring og tilsøke en lege... som læreren min hele tiden sier.. "Personelig problem" jeg skal/vil ikke betale for at andre folk skal være friske.. og nå er det ikke akkurat det skattepengene våre går til, men du ser hva jeg peker til håper jeg.
Vis hele sitatet...
I all den tid du lever i samfunnet med disse menneskene og ikke isolerer deg helt, blir det også ditt problem. La meg forklare:
Når folk ikke har tilgang på adekvat helsehjelp minsker det mulighetene deres til å bidra til samfunnet. Ringvirkningene kan være svært store i et slikt tilfelle, fordi vi også må ta med i betraktning at de kan ha barn og andre pårørende. Det er allerede et problem at mye fattigdom går i arv, og det er ikke helt pent å dømme barn til en oppvekst i fattigdom fordi en eller flere av foreldrene har helseproblemer som er svindyre å behandle.

Mennesker som faller utenfor samfunnet på grunn av egen eller familiens sykdom er vi ikke tjent med. Ikke bare fordi det reduserer mulighetene deres til å bidra til samfunnet, men også fordi det i ytterste konsekvens fører til mer kriminalitet og andre sosiale problemer. Du kan selv ende med å få det utrygt rundt deg og dine. Og hvis du nå tenker at det bør brukes mer penger på politi og fengsel for å håndtere denne kriminaliteten, så kan du spørre deg om ikke det både er billigere og snillere å forebygge problemene med helsehjelp og gode sosiale tjenester istedenfor.
Sist endret av Nichotin; 2. mai 2017 kl. 13:57.