View Single Post
Sitat av Don P Vis innlegg
At vi blir kvitt problemet tror jeg ikke, men det er målet i min visjon, blåøyd som jeg er. Det du sier om at dersom ingen tjener penger på å selge cannabis så vil de nok selge noe annet er og noe jeg legger til grunn mot legalisering. Om du fjerner en inntektskilde fra kriminelle, enten ved hjelp av mine blåøyde holdningskampanjer eller legalisering, er min tro at de finner noe annet å selge for å tjene penger. Det er for meg irrasjonelt at noen kan anta at dealerne da legger om livet og blir lovlydige.
Vis hele sitatet...
Men nå er det jo slik at de fleste gatedealerne i Oslo, for å ta det som eksempel (siden resten av landet er uvesentlig) er små shitkids som i følge denne artikkelen sitter og griner hos politiet. http://www.tv2.no/a/8987123/

Dette er ikke hardbarka gangstere, men lett påvirkelig ungdom som lett ville valgt en annen vei hadde de ikke blitt lokket med gull og rikdom av eldre kriminelle. I tillegg er det stor sammenheng mellom disse personene og dårlige skoleresultater. De er tapere, og de vet det. Så når noen kommer og vifter med penger og tilbyr et "felleskap", så skjønner jeg godt det blir som det blir.

I Colorado har mye av inntekten fra cannabis gått til skoler. Det er for tidlig å trekke konklusjoner derfra, men selv her i Norge er det for dårlig oppfølging i skolen. Derfra er veien kort til å føle seg utenfor, som igjen skaper mistillit til samfunnet. Sinna ungdom gjør sinna ting.
Så nei, de vil ikke bare begynne å selge noe annet. Flesteparten vil ha god mulighet til å komme inn i samfunnet igjen, så lenge vi legger til rette for det.

Et fåtall av de ekte gangsterne vil selvfølgelig vende fokus mot noe annet. Det vil alltid være et marked for narkotika, før våre folkevalgte endelig skjønner at full legalisering og streng regulering er den eneste veien å gå. Selv da vil det ikke bli borte.