View Single Post
Dette kunne jeg ha snakket om i timesvis. Internett har gjort kjøp av ting uendelig mye enklere: et par-tre tastetrykk og vips så har man kjøpt noe som man får rett i postkassa om noen dager, og uendelig mye vanskeligere: man får nå en enkel oversikt over hvor enormt mange produkter som finnes som gjør det omtrent umulig å navigere og å velge.

Jeg har f.eks den siste uken brukt mellom seks og åtte effektive timer på å finne fram til en kaffevekt. Denne vekten skal kunne måle med en nøyaktighet på 0,5g eller bedre, den må starte registreringen av vekten allerede på små mengder, den må kunne tåle en maksvekt på minst en kilo, den må ha en justerbar auto-off-funksjon, den bør ideelt sett ha en innebygd timer, den må registrere endringer kvikt, bør koste ca mellom 3-600 kroner (for billig gjør at jeg ikke stoler på kvaliteten og det er også grenser på makspris. Det er snakk om ei jævla vekt, for pokker. Hvor snobbete skal man være!?) og den skal også se ok ut. Når man har så mange konkrete krav er det ekstremt vanskelig å finne det beste resultatet. Hvis man finner ei vekt på f.eks Amazon som ser bra ut, som får gode tilbakemeldinger både der og på andre reviewsider så sendes den ikke til Norge, og hvis man finner den på Ebay så kommer det 200kr i frakt pluss 300kr i moms og fortolling og da er vitsen borte.

Jeg er lite kresen på hvilken nettbutikk man handler fra. Jeg stoler på at jeg får pengene tilbake fra Visa eller Paypal hvis det er en scam, og hvis jeg skulle slumpe til å finne et perfekt produkt så driter jeg i om det tar en måned før jeg får dingsen.

Moms og fortolling er enkelt å regne ut. Koster tingen pluss frakt mer enn 350,- kommer det 25% i tillegg pluss ca hundre kroner i avgift. Det er noen få ting som det er toll på i tillegg, men det er som regel små summer som jeg ikke gidder å regne med.

Konklusjonen er ikke at det er selve betalingsprosessen som er komplisert men alt annet som man gjør for å komme dit. Dealextreme er superenkelt. Ebay er også enkelt hvis man tar en avansert søk og legger til et krav om at de sender til Norge. Amazon er litt mer tungvint fordi det er mange selgere som ikke sender til Norge noe man ikke finner ut av før man har funnet produktet.

Jeg har bestemt meg for å stole på http://thesweethome.com/ og http://thewirecutter.com/ som testsider fordi de virker seriøse og grundige og fordi de eies av New York Times. Hvis de sier at en ting er bedre enn andre ting i samme kategori så lar jeg ofte dem bestemme på vegne av meg.

Edit: Jetcarrier funker supert for å få videresendt ting fra utenlanske selgere som ikke sender til Norge. Det kan ta litt tid, og det er litt kronglete å bestille en sending fra dem men det er overraskende billig og greit.
Sist endret av DonTomaso; 26. februar 2017 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.