View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Bare et poeng jeg vil ta opp: at Messenger har en rekke "permissions" betyr ikke at den faktisk spionerer. Har du noen grunn til å påstå det?
Vis hele sitatet...
Se f.eks. denne her for bruk av mikrofon. Kort fortalt: Mens Messenger-appen er oppe, så hører Facebook på deg. Nøyaktig hva de bruker disse opptakene til er usikkert, men de bedyrer at det ikke brukes til reklame, og at det kun er aktivt i USA. Det er derimot ikke veldig far-fetched å anta at de selger dataene til f.eks. "Symphony Advanced Media" for å estimere seere på f.eks. Netflix-titler.

At de allerede bruker f.eks. Phonebook-permission kommer nok ikke som noe sjokk. Jeg har fått en del foreslåtte venner som jeg har ingen verdens ting til felles med, annet enn at de antageligvis har meg i telefonboken sin. F.eks. personer jeg har spilt med online, hvor vi brukte SMS for å få folk til å logge på.

Jeg har også tidligere fått en direkte notifikasjon med spørsmål om jeg deltok på en gitt FB-event, som jeg ikke var invitert til på selve Facebook, men deltok på IRL. Med påfølgende forslag om å legge til et par av personene som var der. Her er det ikke tvil om at de har brukt GPS e.l. til å avgjøre hvor jeg befant meg.

Er dessverre litt for mange uærlige apper der ute nå, og personvern har ikke vært spesielt i fokus siden sosiale medier tok av. Samme gjelder apps/programvare på PC. Mange bruker f.eks. Hola VPN i Chrome for å komme rundt regionsperrer. Hola, på sin side, skryter av antall IP-adresser de kan selge deg når de så videreselger båndbredden din til bedrifter, som et slags botnet.