View Single Post
Sitat av stepry Vis innlegg
Ja, jeg skrev dette i forrige innlegget mitt jeg også Man skal ikke gå inn i en diskusjon med mål om å endre meningsmotstanderens synspunkt, men med mål om å forstå hverandre. Det er imidlertid umulig for meg å forstå en irrasjonell person.

Men det du snakket om var jo ikke religiøs overtro, det var å hevde at man er troende fordi man ikke har noe å tape på det. Dette er ikke det samme som å bekjenne at man er kristen, for å kunne bekjenne dette så må du faktisk tro på det.

Veldig enig mye av det entropi snakker om, han snakker imidlertid om agnostikere, ikke religiøse mennesker. Om det var intensjonen eller ei vet jeg ikke.

At det finnes nyanser er jo klart, kristendommen har eksempelvis blitt modernisert betraktelig med årene. Sammenligner du en muslim født og oppvokst her i Norge med en muslim i Somalia, så vil du se hvor bredt nyansespekteret faktisk er innad i samme religion. Jeg står imidlertid fortsatt ved at man er svært trangsynt om man er religiøs i dag, jeg har ikke sett noen argumenter imot at religion er irrasjonelt?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er religion irrasjonelt. De aller fleste religioner er tuftet på å tro på én eller flere spesifikke, overnaturlige karakterer i fullstendig fravær av empirisk data til å støtte seg på. Religiøse baserer ikke troen sin på logikk, de baserer den på indre opplevelse av virkeligheten. Gjerne for å forklare de sidene av sin personlige virkelighet som oppfattes tilfeldig, urettferdig eller uforklarlig. Som jeg nevnte tidligere ser man at religiøsitet er nært knyttet til levestandard, i form av at individer med dårlige levevilkår statistisk har større sannsynlighet for å være religiøs (ref: kilden i forrige innlegg), noe som framstår naturlig for meg. Lever man med møkk til knærne er det klart det føles befriende å tenke at dette livet ikke er slutten, at det finnes noe mer enn den virkeligheten de lever i. Justerer man voldsstatistikk for inntekt, ser man at det er en sterk, positiv korrelasjon mellom inntekt og voldelig kriminalitet.

Så vi har da disse to fenomenene, flere fattige er religiøse, og flere fattige begår voldelig kriminalitet. Vi kan ikke trekke konklusjoner basert på dette, men det framstår som åpenbart at noe av volden begått med religiøse bannere har andre motiver en de pur religiøse. Selv om de kanskje gjemmes bak overtro. Jeg tror en stor, stor del av religiøsitetens verste ritualer (omskjæring, voldtekt, kvinneundertrykking) egentlig ikke har så veldig mye med religionen i seg selv, men heller kulturen bak det. Vi kan godt argumentere for at religionen har skylda, men faktum er at mennesker er ganske morbide skapninger til tider, og hadde det ikke vært religion hadde det vært noe annet. Man kan godt synes religion er noe piss, men det vi egentlig avskyr er kulturen som omgir religionen. Hvordan hver enkelt velger å forklare sin egen virkelighet har vi vitterlig ingenting med, det er hvordan det kommer til uttrykk vi kan reagere på. Og her er det viktig å være prinsippfas mener jeg, man skal ikke godta kulturer som bedriver grusomheter. Men vi trenger ikke forlange at all religion skal legges vekk, det er tåpelig og fungerer kun som skillevegg. Man må akseptere at noen har behov for å forklare sider av livet med personlige modeller, uten at dette medfører hjemmel for grusomme handlinger.

Jeg skriver ikke til deg spesifikt Stepry, jeg bare tenker høyt.