View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil påstå at det er synonymt med det.

Dei hevder at det finst ein gud, som vi skal akseptere fordi dei seier det finst ein gud. Det er vel omlag ordbokdefinisjonen av dogmatisk?
Vis hele sitatet...
Se her, dette er ignoransen din som taler. Bare fordi en person velger å være religiøs og tro på frelse og det der så betyr ikke det ting som
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei hevder at det finst ein gud, som vi skal akseptere fordi dei seier det finst ein gud.
Vis hele sitatet...
"Dei", "vi skal akseptere". Jeg ville kalle en person som ber til sin gud hver kveld, ber bordbønn og går i kirka for kristen. Likevel finnes det personer som gjør alt dette som ikke mener at andre trenger å tro på deres gud. Det finnes kristne som sier: "Den guden jeg tror på, tror jeg på fordi jeg ønsker det, hvem som helst er frie til å tro på sin egen gud, jeg aksepterer det, jeg tror på min gud fordi det er slik jeg ønsker å leve livet mitt, det gjør meg lykkelig".

Det er like ignorant å si at alle de rundt 2 milliarder menneskene sier at du skal akseptere deres gud. Om du velger å tro det eller ikke så finnes det store mengder mennesker som totalt driter i om du aksepterer "deres" gud eller ei, mot at du driter i om de tror på sin gud.

En av de kristne familiene jeg har nevnt tidligere døpte ikke engang sønnen sin, fordi de ville at han selv skulle velge å være kristen eller ikke. Jeg vil ikke kalle det ignoranse, det er toleranse.
Sist endret av seroto9n; 12. februar 2017 kl. 21:35.