View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil påstå at det er ein vesentleg prinsippskilnad i det å ha ei dogmatisk verdssyn, og det å ikkje ha det.

Poenget mitt er uansett at analogien din er totalt ugyldig, ettersom den ikkje ser på motivasjon.
Vis hele sitatet...
Nå er vel poenget hans nettopp det at bare fordi man er religiøs trenger man ikke å brette det ut på andre. Man kan være religiøs for det vi vil kalle gode verdier som nestekjærlighet, aksept, ærlighet og vennlighet.

Jeg kjenner flere fantastiske kristne mennesker som ikke plager noen med det. De ber til Gud om kvelden, de har bordbønn, bygger familieverdiene på kristne verdier som tillit, omsorg og toleranse. De jobber frivillig og hjelper folk som sliter, donerer penger til kirkens nødhjelp osv. fordi det er sånt gode kristne gjør.

Deres tro er hva de er vokst opp med og de ønsker å fortsette å være kristne fordi de vil andre godt og ser på kristendommen som en lykkelig måte å leve på. De er på ingen måte i mot vitenskap.

De er for homofilt ekteskap og fri vilje rett og slett. De sier ikke til en sjel: "Du burde bli kristen, måten du lever på er feil". De driter i hva alle andre mener så lenge de får lov til å ha sin tro i fred og dersom de er lykkelige syns jeg ikke andre skal komme og fortelle dem at måten de lever på er feil heller. Ser ikke problemet.

Å være religiøs er ikke synonymt med et dogmatisk verdensbilde.
Sist endret av seroto9n; 12. februar 2017 kl. 19:09.