View Single Post
Bearass.

Jeg forstår i utgangspunktet aversjonene dine mot at folk driver identitetsforfalskning for å lure til seg et statsborgerskap. Det er ikke greit, og oppdages det utover rimelig tvil bør ikke statsborgerskapet innvilges. Jeg tror de fleste er enige om det. Men jeg kan ikke fatte og begripe din videre holdning i denne saken. Det gjør meg ondt i magen, rett og slett. Det grenser for meg til helt urimelig og inhuman innvandringsskepsis. Jeg lurer på om du forstår hva du sitter her og skriver.

Hva så hvis Mahad jukset litt, bevisst eller ubevisst? Han var for fanden en 14 år gammel gutt, under den kriminelle lavalderen i Norge, på mange måter fremdeles et barn, som søkte seg til et bedre liv borte fra krig og elendighet vi neppe kan forestille oss! Og nå har han altså bodd her i Norge i 17 hele jævla år, som en fullverdig nordmann som resten av oss, tatt høy utdanning og fått seg en bedre jobb enn mange. Han er en opplagt ressurs for samfunnet, et prakteksemplar på integrering, en ung og flott norsk mann med en lovende karriere og et godt liv foran seg. I et tilfelle som dette kunne jeg virkelig ikke brydd meg mindre om UDI innvilget statsborgerskapet hans på falsk grunnlag eller ikke. Det har gått 17 år! Han var bare et barn når han kom!

Og hva skjer nå? Mahad blir statsløs. Han mister jobben. Livet hans har tatt en helomvending, og ikke for det bedre. Samtidig er vår herlige Listhaug på heksejakt etter potensielt godt integrerte, fullverdige nordmenn som av en glipp fra UDI fikk statsborgerskapet sitt innvilget for x antall år siden. Det sprer frykt og uro i innvandringsmiljøer, både blant skyldige og uskyldige, blant fullstendige nordmenn og ikke så fullstendige nordmenn. Er dette en situasjon vi ønsker? Er dette en form for medmenneskelighet, som du ellers ser ut til å være tilhenger av, vi ønsker i samfunnet? Er det greit at andre som Mahad blir rammet på denne måten fordi vi potensielt kan inndra statsborgerskapet til dårligere mennesker enn ham?

At du synes det er greit at samme instans som gjorde en feil når det gjaldt et barn for 17 år siden, nå kan komme i etterpåklokskap og ved et pennestrøk fra en eller annen grinebiter inndra noe så fundamentalt som et statsborgerskap er sinnsvakt for meg. Uansett hva Mahad ellers hadde gjort av grusomheter så kunne ikke dette ha skjedd.

Hvordan er dette en akseptabel situasjon, Bearass?
Sist endret av Sky; 20. januar 2017 kl. 11:51.