View Single Post
Hei kjære mennesker.

Jeg snakket nylig med rådgiver og sa jeg ønsket å bli henvist til psykolog gjennom skole.

Grunnen til dette er at jeg har ekstremt mye tanker som svirrer rundt i hodet mitt, kan plutselig være innom 10 forskjellige spørsmål på 1 minutt. Jeg stresser litt med skole og framtid, hva jeg skal gjøre i tillegg.
Jeg er ikke en veldig sosial person på fritiden min heller, utenom at jeg kanskje går ut medet et par folk i klassen min om så en gang i måneden, og snakker med dem på skole etc. Jeg har alltid holdt følelsene mine etc for meg selv, og egentlig ikke snakket med noen om det.

Jeg har aldri vært noe særlig god på skolen, uten å ha gjort det bra på et par prøver jeg virkelig satt meg inn for å gjøre. Jeg går nå siste halv året på vidergående, og sliter enda med karakterene. Har null fokus. Jeg kan legge vekk alle forstyrrelser, sitte hjemme med boka og alt jeg må gjøre forran meg å se inn i veggen, eller til og med bare sitte å tenke på hvorfor jeg ikke jobber når alt er klart.

For litt over en måned siden fikk jeg tak i ritalin,30stk 40mg kapsler. (aldri prøvd stimulanter før), bare røyka hasj og alkohol.
Jeg prøvde først en halv kapsel, venta 30-40min, kjente ingenting.
tok resten av kapselen og venta 20-30 min til. ingenting. Så tok jeg en hel kapsel til, og etter rundt 35min kicka det inn, og det kicka inn som bare det. Aldri hatt en liknende følelse. Hodet mitt sto i fyr og flammer. Fikk gjort mye lekser, intens følelse og godt fokus.

Jeg har altid trodd jeg muligens har mild versjon av ADD eller adhd uten å vært sikker, heller aldri sjekka meg.

Idag for første gang tok jeg ritalin før skolen, 3 kapsler. Fikk et greit fokus. Følte meg bra og hadde heller ikke en slags angst eller usikkerhet jeg har når jeg er edru/til vanlig. De gangene jeg har tatt ritalin føler jeg at jeg kan snakke mer åpent uten å være redd for hva jeg skal si eller tenke for mye gjennom det slik jeg gjør til vanlig.

Spørsmål og tanker:
Kan psykologen fortelle ting videre til rådgiveren min på skolen eller liknende?
Hvordan har dere opplevd å gå til psykolog?
Hvordan kan jeg gå frem på at jeg øsnker å prøve f.eks ritalin/concerta eller noe liknende "konsetrerings" midler for å kanskje gjøre det bedre på skolen, minske nervøsitet, angst osv ?

Har heller ikke snakket med lege om disse tingene.

Takker på forhånd for alle svar og innspill.
Hvis det er andre ting du kommer på eller tenker på angående dette så bare få det ut :-)