Tråd: Et paradoks
View Single Post
Jeg tror at bevissthet rett og slett er minner og erfaringer. Hjernen vår funker på den måten at den sammenligner alt vi står ovenfor med det vi har opplevd tidligere.

Vi er jo bare noen kjøttbiter som har fått følelser og bevissthet fordi det var det beste for vår overlevelse. Når vi begynte å kommunisere med hverandre var det de som utviklet empati ovenfor andre osv. som overlevde fordi dette er nødvendig i en flokk. Det er jo bare nerver i skallen vår som er minnene våres, en nerve som lagrer hva sansene dine oppfattet på et gitt tidspunkt er et minne, og det minnet er med på å skape din bevissthet. Dersom to identiske kjøttklumper med hud og hår har nøyaktig de samme banene i hjernen vil de jo være de samme personene. Er de like på atomnivå vil det jo være to personer, men det vil også være det vi oppfatter som den samme personen, og begge vil tro de er den eneste av seg selv hvis de aldri møtes.

Om de plukkes fra hverandre eller ikke vil jo ha lite å si, så lenge minnene og hjernebanene er identiske vil de ha den samme bevisstheten. Jeg tror vi mennesker ikke liker tanken på at vi bare er vandrende organismer med eneste hensikt i å overleve og formere oss, uten at bevisstheten vår egentlig er noe. Vi tror bevissthet er noe spesielt, men det er jo virkelig bare den måten som er best når det gjelder å overleve, så derfor har vi det. Blir vi plukket fra hverandre og satt sammen igjen vil det være den samme personen, og du vil til og med tenke at du er den samme personen.

Tror jeg da.