Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
De er ikke distinkte, de har den samme opplevelse av den samme virkeligheten.
Vis hele sitatet...
De er distinkte ved at de eksisterer som to separate, fysiske instanser av den samme informasjonen. Om bevisstheten emergerer fra prosessering av informasjon, vil to instanser av den medføre to subjektivt distinkte bevisstheter hvor en av dem kan bli tatt av dage.

Som nevnt tidligere er det mye som tyder på at universet er uendelig stort. Det observerbare universet – vår hubble-sfære – er bare en del av et uendelig stort rom. Siden det kun er et endelig antall måter å arrangere partikler på i en hubble-sfære, og et uendelig antall hubble-sfærer, vil det nødvendigvis være slik at samme organisasjon av partikler vil gå igjen flere ganger. Det vil med andre ord si at det allerede nå eksisterer fullstendig identiske kopier av deg selv ut gjennom det grenseløse universet vi er en liten del av. Dersom dette stemmer, er det ikke på tross av dette intuitivt at dersom du tilintetgjøres her og nå, så vil den bevisstheten du personlig opplever å være ta slutt? Identiske kopier vil fortsette å leve, men akkurat du, akkurat den subjektive opplevelsen det er å være akkurat deg, som er uløselig knyttet til aktiviteten i den konkrete fysiske hjernen som sitter i akkurat ditt hode, vil opphøre i det øyeblikket du blir revet fra hverandre til støv.

I tillegg er det, som Sky også påpeker, ikke riktig at ingen informasjon egentlig endres dersom en av to identisk like instanser av informasjonen tilintetgjøres. Nettopp det at det finnes to og ikke én, tre eller tusen instanser av den informasjonen, og hvor og når denne informasjonen er instansiert, er også i seg selv informasjon. (Strengt tatt er det gode grunner for å tro at bevissthet emergerer fra den fysiske prosesseringen av informasjon, og ikke statisk informasjon i seg selv, men det er nå så.)

Dersom bevissthet er et fysisk fenomen og det eksisterer to separate identisk like fysiske konfigurasjoner av en bevisst informasjonsprosessering, eksisterer det også to separate identisk like bevisstheter. Jeg har i hvert fall ikke sett noe godt argument for noe annet.

Samtidig ville jeg som sagt ikke hatt de samme motforestillingene mot å bli midlertidig nedfryst, og om alle atomene i kroppen hadde blitt skiftet ut mens jeg var fullstendig nedfrosset og bevisstløs kan jeg ikke se at det hadde spilt stor rolle. Derfra er det relativt enkelt å snike seg gradvis til et teleporteringsscenario. Så det er på ingen måte plankekjøring det her.