Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
Du kan mene så mye du vil at kopien er like mye meg, i hvert fall i Provos scenario over her hvor vi står inne i maskinen og opplevelsene våre enda ikke har divergert, hvilket de naturligvis vil gjøre etterhvert som vi beveger oss ut i omgivelsene. Likefullt er jo Person A og Person B to separate og distinkte bevisste vesener. De vil begge ha sin egen subjektive opplevelse av virkeligheten uavhengig av hverandre, enten disse opplevelsen er identiske eller ikke. Det er det som er poenget. Bevissthetene er distinkte selv om de er identisk like i innhold.
Vis hele sitatet...
De er ikke distinkte, de har den samme opplevelse av den samme virkeligheten. At du kaller dem vesner og subjekter tyder kanskje på at det ligger en grunnforestilling hos deg om at vi er noe mer enn bare en bestemt ordning av informasjon? Det er jo slik vi er vant til å tenke. Men informasjon kan være flere steder på en gang.
Sitat av Sky Vis innlegg
Vi kan ikke se vesensforskjellen du påstår finnes dersom man endrer tidspunktet for destruksjon/kopiering, da det virker klart at en distinkt subjektiv opplevelse av virkeligheten er nødt til å termineres uansett hvilke av tilfellene vi ser på.
Vis hele sitatet...
Vesensforskjellen er at hvis destruksjonen skjer samtidig med kopieringen, vil det aldri eksistere noen informasjon som ikke er med videre. Hvis du venter litt, har den ene utviklet seg en annen retning, og inneholder dermed ny informasjon som ikke finnes noe annet sted. Hvis den ødelegges har en bevissthet gått tapt, for akkurat den informasjonen er nå ødelagt og fortsetter ikke hverken i denne hjernen eller noen annen.

Sitat av Sky Vis innlegg
Men originalen som går inn i maskinen blir jo på sett og vis berøvet en potensiell fremtid.
Vis hele sitatet...
På sett og vis ødelegger du de fleste av dine potensielle fremtider i alle valg du tar. Du valgte kanskje å utdanne deg til lege? Vel, da fikk den potensielle brannmann-versjonen av deg aldri bli en realitet.
Sitat av Sky Vis innlegg
Hvorfor har det noe å si at det dukker opp en kopi et annet sted i øyeblikket originalen destrueres?
Vis hele sitatet...
Fordi da blir all informasjonen i hjernen din tatt vare på, og hvis vi mener at det er denne informasjonen som er din bevissthet, så følger det nødvendigvis at din bevissthet blir tatt vare på. Hvis ikke må du svare på hva konkret det er som går tapt av bevisstheten din.

Sitat av Sky Vis innlegg
Dersom ingen destrueres i øyeblikket, så vil jo en senere destruksjon, uansett når den måtte inntreffe, berøve en bevissthet sin fremtid. Jeg kan ikke se hvorfor dette er noe annerledes dersom A destrueres i nøyaktig samme øyeblikk B blir laget.
Vis hele sitatet...
Som jeg forklarte over: Hvis du venter litt med destruksjonen så er de to ikke lenger like, og en unik informasjonsammensetning går tapt.


Sitat av Sky Vis innlegg
Nei. Har du to separate og distinkte instanser av samme informasjon, og den ene instansen ødelegges, så har det gått tapt noe. Et elektron er identisk lik ethvert annet elektron. Hvis jeg har to elektroner A og B, og jeg ødelegger A, så har jeg ødelagt A - dette elektronet er borte, selv om B eksisterer fremdeles. A kan ikke eksistere og ikke eksistere på samme tid. På samme måte, uansett hvor like person A og person B er, så har vi to separate instanser av det samme selvet, og ødelegger man A så vil dette selvet forsvinne.
Vis hele sitatet...
Nå snakker du som om bevisstheten er noe fysisk, som et elektron. Kroppen vil selvsagt byttes ut med en ny, identisk kropp. Den gamle originalkroppen opphører og den nye består av nye atomer Men jeg ser ingen grunn til at det skal ha noe å si for bevisstheten, så lenge bevissthet kun er informasjonen og programmeringen, og ikke knyttet til besjelede enkeltpartikler.

...og jo, på kvantenivå kan faktisk partikler være to steder på en gang.

PS: I prinsippet kunne man godt overført bevisstheten din til en helt annen kropp også, den trenger ikke å være identisk. Men det ville selvsagt være mer traumatisk for bevisstheten din og gjort det vanskelig å føle at du fortsatt var samme person. Å få kroppen sin helt deformert av f eks en brannulykke vil jeg tro er mye mer utfordrende for identitetsopplevelsen enn vissheten om at alle atomene dine er byttet ut.
Sist endret av entropi; 3. januar 2017 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.