Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, jeg mener at kopien er like mye deg som originalen. Hvis "deg"'et kun består av informasjon og begge innehar samme informasjon, så er begge like mye deg. Hvis en av dem blir drept og en av dem lever, så vil du både bli drept og leve. Spiller ingen rolle hvem av dem som lever. Du får bare en fremtidig versjon av deg selv, og det er jo det vi andre må nøye oss med uansett. Vi får ikke levd ut mer enn en alternativ fremtid.
Vis hele sitatet...
Du kan mene så mye du vil at kopien er like mye meg, i hvert fall i Provos scenario over her hvor vi står inne i maskinen og opplevelsene våre enda ikke har divergert, hvilket de naturligvis vil gjøre etterhvert som vi beveger oss ut i omgivelsene. Likefullt er jo Person A og Person B to separate og distinkte bevisste vesener. De vil begge ha sin egen subjektive opplevelse av virkeligheten uavhengig av hverandre, enten disse opplevelsen er identiske eller ikke. Det er det som er poenget. Bevissthetene er distinkte selv om de er identisk like i innhold.

Sitat av entropi Vis innlegg
Hovedproblemet med å bli drept (smertefritt) er jo at du ikke får leve videre, og i dette tilfellet får du leve videre, men et annet sted og med andre atomer..
Vis hele sitatet...
Og det er her Provo og jeg mener at du må forklare hvorfor man lever videre. Vi kan ikke se vesensforskjellen du påstår finnes dersom man endrer tidspunktet for destruksjon/kopiering, da det virker klart at en distinkt subjektiv opplevelse av virkeligheten er nødt til å termineres uansett hvilke av tilfellene vi ser på.

Sitat av entropi Vis innlegg
Denne var litt vrien... mitt argument for at det ikke skjer noe drap er at det ikke finnes en unik bevissthet som blir berøvet sin fremtid. Derfor er det vesentlig at bevissthetene ikke får divergere, for da er det to bevisstheter med rett til å leve.
Vis hele sitatet...
Men originalen som går inn i maskinen blir jo på sett og vis berøvet en potensiell fremtid. Hvis ikke originalen destrueres, så vil jo dette individet kunne rusle ut av maskinen og fortsette sin distinkte separate bevisste opplevelse. Hvorfor har det noe å si at det dukker opp en kopi et annet sted i øyeblikket originalen destrueres? Dersom ingen destrueres i øyeblikket, så vil jo en senere destruksjon, uansett når den måtte inntreffe, berøve en bevissthet sin fremtid. Jeg kan ikke se hvorfor dette er noe annerledes dersom A destrueres i nøyaktig samme øyeblikk B blir laget.

Sitat av entropi Vis innlegg
I dette eksempelet er jeg tilbøyelig til å mene at hvis A og B er identiske, og opplever, tenker og gjør det samme, så ER de den samme. Spørsmålet om de deler hverandres opplevelser er irrelevant, da de har de samme opplevelsene. Med en gang de ikke har det, vil de divergere og bli ulike bevisstheter. Det er også derfor tilintetgjørelsen må være momentan, ellers vil de divergere under dødsprosessen.
Vis hele sitatet...
De er to instanser av nøyaktig samme informasjon/bevissthet, ja, men som sagt likefullt distinkte og separate. Selv om de er identisk like så er det jo ingenting som hindrer de i å være distinkte og separate bevisste vesener. Det er jo faktisk akkurat det de er!

Sitat av entropi Vis innlegg
Så lenge de har den samme bevisstheten så vil den bevisstheten både bli drept og leve videre. Tror jeg. Dette begynner å bli komplisert...

For å si det slik: Hvis selvet er kun informasjon og ingen informasjon har gått tapt, kan du da si at et selv har blitt borte?
Vis hele sitatet...
Nei. Har du to separate og distinkte instanser av samme informasjon, og den ene instansen ødelegges, så har det gått tapt noe. Et elektron er identisk lik ethvert annet elektron. Hvis jeg har to elektroner A og B, og jeg ødelegger A, så har jeg ødelagt A - dette elektronet er borte, selv om B eksisterer fremdeles. A kan ikke eksistere og ikke eksistere på samme tid. På samme måte, uansett hvor like person A og person B er, så har vi to separate instanser av det samme selvet, og ødelegger man A så vil dette selvet forsvinne.

Sitat av entropi Vis innlegg
Et spørsmål til, til de av dere som mener kopien er en ny person og ikke en sammenhengende fortsettelse av deg: Hva er det som er nytt? Hvis vi har blitt enige om at atomene ikke spiller noen rolle, det er ingen metafysisk livsgnist eller noe, og oppbygningen og informasjonen er den samme som originalen. Hva er det som er nytt med denne bevisstheten?
Vis hele sitatet...
Det som er nytt er simpelthen at denne bevisstheten er en ny og distinkt, separat instans av den forrige, selv om den er identisk. En pluss en er to, ikke en!