Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg kan være enig i at det er et drap, og dermed uetisk, siden en bevissthet blir destruert uansett. Spørsmålet er om DU, altså du som ennå ikke har gått inn i maskinen, får ditt liv avsluttet.
Vis hele sitatet...
Hvis du er enig i at en bevissthet blir destruert uansett, så må du vel være enig i at originalen sin kontinuerlige subjektive opplevelse forsvinner uansett tidspunkt for kopiering/destruksjon. Eller misforstår jeg deg?

Sitat av entropi Vis innlegg
Mener dere at dersom kopien blir drept og ikke originalen så blir t1 personen ikke drept? Jeg mener at både originalen og kopien er likeverdige versjoner av t1-personen, og at det ikke spiller noen rolle hvilken av disse som fører hans bevissthet videre.
Vis hele sitatet...
Dersom Provo ikke liker kloner og skyter kopien som går ut av maskinen det andre stedet med et dødelig skudd, så har Provo drept kopien, ikke originalen. Det er ganske klart, rett og slett fordi originalen og kopien er to separate og distinkte bevisste vesener. Med andre ord så nei, t1-personen din er ikke drept, men t2-kopi-personen er.
Sist endret av Sky; 3. januar 2017 kl. 12:11.