Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er nå så, men selv om bevissthet er noe dynamisk og flytende over tid, og ikke avbrytes av en gradvis utskifting av atomene i hjernen, så er bevissthetene likevel separate og distinkte. På den måten at din og min bevissthet ikke er en og den samme, men to forskjellige som eksisterer fritt fra hverandre. Min bevissthet er ikke din bevissthet, og det er mulig for den ene av dem å opphøre å eksistere mens den andre fortsetter. Jeg regner med at du er enig i dette. Og jeg regner med at du er enig i at dette er tilfellet uansett hvor like eller ulike våre bevisstheter skulle være. Det er mulig for deg og din bevissthet å forsvinne for alltid mens min bevissthet fortsetter sin ferd gjennom tid og rom, eller omvendt, selv om de tilfeldigvis skulle være så like som det er overhodet mulig å gjøre dem. Også selv om jeg skulle være en formmessig, men fysisk separat og distinkt kopi av deg på et eller annet tidspunkt. Derfor, om du pulveriseres i dette øyeblikk, så vil din personlige, distinkte subjektive erfaring av verden – din bevissthet – opphøre, uavhengig av om det tilfeldigvis skulle eksistere et annet menneske som er satt sammen akkurat slik som deg.
Vis hele sitatet...
Men er du enig i at et scenario hvor atomene blir helt presist avlest, kopiert og flyttet en viss distanse samtidig som originalen blir destruert i praksis ikke vil endre noe om helst? Hypotetisk gitt en perfekt replikasjon.