Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jepp! Putter du Android inn på en iPhone så vil det fortsatt være en iPhone.
Vis hele sitatet...
Men den vil på informasjonsprosesseringsnivå være en Android.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Nei, det er jeg ikke enig i og det er jo det jeg har prøvd å komme frem til her. En kopi vil være en kopi selv om informasjonen er identisk.
Vis hele sitatet...
Men er ikke dette bare semantikk? Du kan jo alltids si at den ene er en kopi, siden den er et resultat av en atomær kopieringsprosess, men den nye personen vil jo være bevisst, følende og ha opplevelsen av kontinuitet fra fødsel til nåtid, akkurat som andre. Da vil det vel være en like stor forbrytelse å ta livet av "kopien" som "originalen"?

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Det er noen muligheter her:

1. Bevissthet er en illusjon. …

2. Bevissthet er relatert til kvantefysikk. …

3. Bevissthet er universell. …

Uansett, i dette tilfellet er teleporteringsspørsmålet trivielt. Det burde ikke være noe galt i å destruere originalen, så lenge den ikke føler noe smerte. Det spiller ingen rolle om den universale bevisstheten lever videre i den gamle eller den nye kroppen. Det eneste som betyr noe er at ihvertfall én av dem fortsatt eksisterer slik at man unngår at venner og familie opplever lidelsen av å miste personen.
Vis hele sitatet...
Uansett om alternativ 1, 2, 3 eller noe annet er riktig, så endrer ikke det bevissthetenes subjektive opplevelse av seg selv som en separat identitet med ønsker, behov og rettigheter, og det er vel den (og de berørtes) vi forbryter oss mot ved å ta livet av noen? Om det eneste med moralsk betydning er en slags ubevisst kollektiv bevissthets totalsum av perspektiver, så må du til med noen flere premisser for å bevise dette.

Mye tyder dessuten på at universet er uendelig stort, med uendelig mange kopier av oss selv (som følge av at det observerbare universets partikler kun kan arrangeres på et endelig antall måter). Så om konklusjonen din stemmer, finnes det ingen moralsk grunn til å avstå fra å smertefritt ta livet av folk her og nå. I det minste ikke eremitter eller sosialt isolerte grupper – selv om det faktum at ofrenes venner og familie også er kopier ser ut til å bety at vi ikke trenger å ta hensyn til deres lidelser heller.

Jeg er for øvrig tilbøyelig til å mene at originalen kan destrueres med vedkommendes informerte samtykke, men det blir en annen sak, og avhenger ikke av riktigheten av noen av alternativene du lister opp.

Sitat av entropi Vis innlegg
Så ja, jeg hadde nok vært skeptisk til å gå inn i maskinen, i frykt for at noe av essensen av det som er meg (sjel/ånd?) hadde gått tapt i prosessen. Dere andre freaks hadde sikkert ledd av meg, som de urfolkene som er redd for å bli fotografert fordi de tror kameraet stjeler en bit av sjelen deres
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke. Jeg hadde ikke gått inn. Hva sier intuisjonen dersom teleporteringen ikke er til en annen planet, men til en boks som står rett ved siden av? Inntil noen kan forklare meg vesensforskjellen på å la seg bli teleportert en meter, på en slik måte som det ble beskrevet i åpningsposten, og på å bli kopiert og drept, så takker jeg høflig nei. Jeg kan ikke forstå annet enn at det i teleporteringsøyeblikket vil oppstå en ny person, identisk lik meg selv akkurat der og da, med identisk opplevelse av sin (eller kanskje rettere sagt min) fortid og en opplevelse av kontinuitet gjennom hele forløpet, men at min subjektive opplevelse vil ta brått slutt i det jeg blir revet fra hverandre til støv.

Samtidig ville jeg neppe vært like motvillig til å bli midlertidig nedfryst, selv om mange av de samme problemstillingene vil være gjeldende, så dette er helt klart et kinkig tema.