Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg

En ting til her siktet til deg Entropi; la oss si at Stian får hukommelsestap og glemmer alt fra hele livet sitt unntatt elementære ting som språk og gåing osv. Vil han da ikke lengre være Stian?

Jeg mener at han enda vil være Stian, selv om han ikke vet det selv.
Vis hele sitatet...
Stian har bare fått en spesifikk funksjon ødelagt, nemlig hukommelsen. Bortsett fra det, så er hjernen hans det samme intrikate mønsteret av koblinger som det ville vært om han ikke slo seg i hodet. Det er dette unike mønsteret som er Stians bevissthet/selv.

Stians bevissthet er ganske forandret, men det er normalt at folk forandrer seg hele tiden. I Stians tilfelle skjedde det bare større forandringer på kortere tid. Hvilket poengterer det jeg sa om at du ikke er helt den samme nå som for ti år eller et sekund siden, og at alle tidligere versjoner av din bevissthet er ikke-eksisterende og ikke kan oppleve deg her og nå. Den Dongerino som går inn i portalen kan ikke gå glipp av opplevelsen av å komme ut igjen, for hans tid er uansett over. Det er det samme for ham hvilket legeme som huser bevisstheten hans etterpå. Hukommelse funker bare baklengs.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
.

Jeg hadde høy feber for noen år siden og var overbevist over at jeg var i flyvåpenet. Jeg gikk i dusjen på militærbasen og dusjet fordi jeg skulle komme ut i tjeneste. Jeg kunne huske personer og minner fra de siste årene mine i tjeneste.
Plutselig kom jeg til meg selv om innså at jeg sto i dusjen og pratet med meg selv, og innså fort at jeg aldri har vært i verken noe militær eller flyvåpen.

Mener du at minnene mine var virkelige og at jeg faktisk hadde vært i flyvåpenet bare fordi jeg husket det og trodde det? Det tviler jeg på. Jeg kaller dette for falske minner, og det er i mine øyne det samme som en falsk versjon av meg selv ville hatt.
Vis hele sitatet...
Det er falske minner fordi bevisstheten din ikke har opplevd det før, den bare dikter det opp der og da. Ikke fordi atomene i kroppen din ikke har vært i flyvåpenet. Det er som om jeg skulle si at jeg ikke har gått på barneskolen, fordi cellene i kroppen min er byttet ut siden den gang.

Et spørsmål til: Når alle funksjoner i hjernen din opphører, la oss like godt si at hjernen faller fra hverandre i en haug av atomer. Er det noe igjen av din bevissthet/ditt selv i den haugen med atomer? Når disse atomene etterhvert blir til andre ting, for eksempel trær, blomster, karbondioksid i lufta... er rester av din bevissthet med på ferden? Eller opphører selvet ditt å eksistere når prosessene i hjernen stanser og informasjonen er borte?
Sist endret av entropi; 31. desember 2016 kl. 03:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.