Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Absolutt, men for meg vil dette være det samme som å ta selvmord hvis maskinen faktisk hadde drept kroppen jeg er i nå, og derfor hadde jeg valgt å ikke ta selvmord for å teleportere meg. Det eneste man har sikkert i livet er det man opplever her og nå, og hvis man tar selvmord så fjerner man den muligheten for fremtiden, og det er jeg ikke spesielt gira på.
Vis hele sitatet...
Men "her og nå" forsvinner jo kontinuerlig. På en måte kan du jo si at du kontinuerlig blir "teleportert" inn i fremtiden og at de tidligere versjonene av deg "dør". Du er ikke den samme som for en time siden, den nøyaktige bevissteten med den nøyaktige informasjonen eksisterer ikke. Deg for et sekund siden opplever ikke øyeblikket nå, for ham er det likegyldig hva som skjer videre. "Her og nå" er det den nåtidige deg som opplever.

Inngangen i portalen skjedde før utgangen, så det "her og nå"-et er uansett tapt. Det gjelder uavhengig av om bevisstheten kommer ut på den samme eller andre siden av portalen, båret av de eller de atomene.

Hvis jeg har en informasjon som jeg deler med deg, slik at vi sitter på nøyaktig samme info. Ville du da spurt hvem av oss som har original-informasjonen og hvem som bare har en kopi? Samme informasjon kan vel fint være to steder samtidig, og begge er like "ekte". Jeg tror fortsatt tankegangen din preges av at du ubevisst opplever deg selv som mer enn bare informasjon og "fysisk bevissthet".

Jeg er for øvrig enig med deg, men det er fordi jeg tror at jeg er noe mer enn summen av mine nevroner og informasjonen som er lagret i dem. Det har jeg ingen rasjonelle argumenter for, det er bare min intuitive opplevelse av min eksistens.

Så ja, jeg hadde nok vært skeptisk til å gå inn i maskinen, i frykt for at noe av essensen av det som er meg (sjel/ånd?) hadde gått tapt i prosessen. Dere andre freaks hadde sikkert ledd av meg, som de urfolkene som er redd for å bli fotografert fordi de tror kameraet stjeler en bit av sjelen deres