Tråd: Et paradoks
View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Her forutsetter du igjen at jeget er noe mer enn summen av minner, erfaringer, reaksjonsmønstre, stimulus-respons i hjernecellene. Hvis vi kun er det, vil de to være samme person idet øyeblikket det skjer, og etter det utvikle seg videre i hver sin retning ettersom de utsettes for ulike stimuli.

Din tankegang fordrer at jeget er noe mer, en udelelig og integrert sjel, som ikke kan replikeres. Det kan godt hende det er det, intuitivt føles det slik. Hvordan stiller du deg til det?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tror ikke på noen sjel eller noe lignende. Men en kopi vil ikke være en original. Og som jeg spurte om, hvis man har 2 hjerner som er identiske kopier, vil begge de to hjernene da kunne vite hva den andre hjernen tenker? La oss si at vi har 5 kopier rundt omkring i verden, vil alle de 5 identiske klonene da kun være 1 person som kan se og føle alt alle de andre 4 føler?

Jeg tenker at jeget er i hjernen, og når man ødelegger en hjerne så vil jeget bli borte, selv om man evt har en annen kopi tilgjengelig. Jeg tror derimot at det fint skal være mulig å putte en hjerne inn i en annen sin kropp og enda være "seg selv".