View Single Post
Det kommet helt an på typen fag. I fag hvor man skal vise kompetanse på mange forskjellige tema, f eks historie, samfunnsfag og liknende, vil første halvår være tellende. Dette fordi hvis du f eks fikk karakter 2 på alle prøvene om historie fra 1800 til 1900, og 6 på alle prøvene som handlet om årene fra 1900 til 2000, så har du fremdeles ikke vist at du kan noe mer om den første halvdelen, og karakteren må da bli basert på gjennomsnittet av alle prøvene, så du får 4.
Derimot fag som matematikk, kjemi, språk etc, fag som "bygger sten på sten", hvor din totale kompetanse egentlig kan testes på en heldagsprøve fordi du er avhengig av å ha forstått alt det foregående pensum, der kan du egentlig gå MYE opp i karakter. For å sette det på spissen, om du hangler avgårde og såvidt får ståkarakter i spansk hele året, men den siste uken kommer du i timene og kan skrive perfekt og snakke flytende spansk. Ja vel, da kan du jo vise at du har oppnådd alle læringsmålene, og kan få toppkarakter. Skjønner? Så i de fagene du nevner kan du altså få den karakteren du fortjener på slutten av året, ganske uavhengig av tidligere prøver. I tillegg er det helt vanlig at lærere dømmer strengere til jul, så du har noe å strekke deg etter osv. Jeg husker at jeg godt kunne få nesten en hel karakter lavere i snitt til jul enn til sommer. Tror det gjelder særlig hvis man skal ha toppkarakterer (som jeg hadde), fikk SJELDEN 6 til jul, men ofte som avsluttende karakter. Gikk realfag.