View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Å skulle ha folkeavstemninger om hver minste lille ting er nok fint i teorien. I praksis ville det ha endt opp med liten valgdeltagelse etterhvert, og vi ville ha fått et samfunn der nisjesaker ville ha mobilisert voldsomt.
Vis hele sitatet...
I tillegg kunne du lett påvirka resultatet nøyaktig dit du ville ved å justere spørsmålsstillinga.

F.eks. ha avstemming om den dyre, forferdelige upraktiske bomringen i Bergen, eller avstemming om bomringen som har finansiert komplett nytt vegnett og bybane i Bergen dei siste tredve åra.

Det er heller ikkje slik at alt går an. Ein må prioritere. Om ein får spørsmål enkeltvis er det vanskelig å sjå konsekvenser. Eg er heilt klart for utbygging av høghastighetsjernbane fra Oslo til Bergen, men eg er ikkje villig til å legge ned Haukeland Sjukehus for å få det for å sei det slik.

Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Ok, så partiet er altså ikke helt i takt med folket, men hva med direkte demokrati opplegget? Hvordan funker det i Sveits?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit parti heller. Det er ei løs gruppe personer som i to-tre år har prøvd å få det registrert som parti. Eg anslår at det er under ti personer involvert i norgespartiet.
Sist endret av vidarlo; 21. november 2016 kl. 07:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.