View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Du trenger ikke rent rulleblad for å bli forsvarsadvokat eller jurist i privat sektor (avtalerett etc.), kun politijurister som må levere vandelsattest. Er en advokat på Sørlandet som var rusmisbruker i flere år, men som skjerpet seg og ble advokat. Artikkel om han her. Så rullebladet ditt stopper deg ikke i å bli advokat, men mindre du hadde tenkt å bli aktor/politijurist da, men det må man i så fall bare akseptere at ikke er gjennomførbart. Jeg tok selv første semester av Rettsvitenskap som privatist via UiO mens jeg satt inne, veldig interessante fag faktisk! Tror jeg betalte totalt i underkant av 2.000 kr i semesteravgift og eksamensgebyrer etc. for hele greia.

Det å krangle med NAV er ikke moro, men dessverre er det faktisk nesten en fulltidsjobb å være mottaker av NAV-penger også, fordi man stadig vekk må sette seg inn i nye ting og prate med ulike folk, søke og dille med alt mulig rart. Og det er, som du sier, ikke spesielt godt betalt. Men NAV er her for å unngå at folk skal slippe å havne på gata, og gir folk kun absolutt minimum av det som trengs for at du skal komme deg videre. De er ikke der for at man skal leve på dem frem til man selv finner det for godt å finne seg en ny jobb. En kompis jobba i olja og tjente 60.000+/mnd, mista jobben og får maks utbetaling fra NAV på 28.000 før skatt nå, og klager noe voldsomt på hvor blakk han er. Selv fikk jeg 8.000/mnd når jeg kom ut fra fengsel sist. Om jeg var deg, ville jeg prøvd å finne en jobb i en bransje "ingen vil" jobbe i, typisk lager, oppvasken på hotell etc. Jeg tror at selvom det ikke er noe som "får deg videre" i livet, så gir det større mestringsfølelse og ha en sånn jobb, enn å bli sendt på ulike NAV-aktiviteter.

Det å klage på at rullebladet setter stopper, er bare å se problemer etter min mening, sorry altså. Har selv tre dommer og er forholdsvis greit omtalt av politiet. Du kan godt si jeg har vært uforsiktig, men så er også det jeg er dømt for streng tatt bare en brøkdel av hva jeg faktisk har gjort. Eneste problemet jeg kommer på i farta er at jeg ikke kan dra til USA med det første. Om det er 5 år siden din siste straffesak er du halvveis i tiden på 10 år hvor sakene ikke lenger vil komme opp i en ordinær politiattest. Gi det 5 år til, og sakene er borte fra den ordinære vandelsattesten. Bruk de 5 årene på å komme deg ut av NAV-systemet, få deg en kjedelig jobb og ta opp fag hjemme på kveldstid så er du godt i gang!

For ordens skyld, siden du er juss-interessert, det finnes 2 typer politiattest med hjemmel i Politiregisterloven:
- Ordinær politiattest (§40): Viser dommer på fengsel, samfunnstjeneste, rettighetstap og bøter i saker hvor strafferammen er mer enn 6 mnd fengsel. Når det er 10 år siden løslatelsestidspunkt (ved fengsel) eller tidspunktet boten ble akseptert, skal saken ikke lenger vises på en ordinær attest (jfr. Politiregisterlovens §40, 7. ledd)
- Uttømmende/utvidet politiattest (§41): Viser i praksis alt. Denne typen attest kreves hovedsaklig for jobber innen politi, forsvar og sikkerhetsbransjen (vektere).

Nevner sånn kort til slutt at det finnes en tredje type attest som er hjemlet i diverse andre lover, bla. Barnehageloven. Det er en blanding av de to nevnte, i utgangspunktet en ordinær attest, som kun viser saker fra siste 10 år, men hvor nark-, vold- og terrorsaker vises uansett hvor lenge siden det er. Denne typen attest må man vise for jobb innen bla. barnehager, skoler, barnevern og andre omsorgsyrker. Siden du ikke har nevnt omsorgsbransjen i det hele tatt, går jeg ut fra at du ikke ser for deg en karriere innen dette uansett.
Sist endret av Btyven; 17. november 2016 kl. 01:06.