View Single Post
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Men det å redde dyr og planeten er litt arrogant når vi ikke klarer å redde oss selv og hjelpe hverandre. Planeten klarer seg uansett hva vi gjør, det er vi som er føkkd.
Vis hele sitatet...
Nei.
Nei, dette er ikke et arrogant ønske om å bevare biodiversitet for sin egen skyld fra en virkelighetsfjern akademiker som elsker å drømme om uberørt natur fra kontorpulten. Dette er et helt essensielt tema som helt direkte og veldig opplagt påvirker vår evne til å overleve.

Vi mennesker har en del behov. Nokså fundamentalt blandt disse finner vi ting som et sted å bo, mat, drikke og generell sikkerhet. Klimaendringene truer alle disse. La oss se på noen opplagte årsaker, ikke i noen spesiell rekkefølge:
1) Havet stiger på grunn av smeltevann fra polområdene. Svært mye menneskelig bebyggelse ligger nære vannet. Om noen år ligger disse områdene under vannet, og da må de som bor der flytte. Det foreligger allerede en ganske høy befolkningstetthet mange steder i verden, og saken blir ikke bedre av at flere mennesker må flytte mens det totale landarealet minker. Dette med klimaflyktninger er en høyst reell problematikk.
2) CO2 reagerer med vann og danner karbonsyre. Karbonsyre protolyseres i vann. Da synker pH-verdien i vannet. Dette er enkel kjemi. Det er imidlertid et problem at dette skjer i stor skala fordi det også betyr at havet forsures. Dette igjen medfører at svært mye av det som lever i havet dør. Blandt annet ser man at The Great Barrier Reef i Oceania blekes og dør i et faretruende tempo. Det er ikke snakk om teoretiske forhold, dette skjer, nå, og det går fort. Veldig fort. Min bekymring for at korallene forsvinner er ikke bare fordi korallrevene er vakre - dette er havområder med svært høy biologisk aktivitet, og når den forsvinner vil det gå ut over fiskene som lever der. Også dyr som krill kommer til å få problemer med å leve dersom havet blir særlig mye surere. Små fisker spiser krill. Større fisker spiser små fisker. Mindre mat i bunnen av næringskjeden betyr mindre mat lenger opp. For veldig mange mennesker er sjømat en viktig bestanddel av kostholdet. Mindre fisk i havet betyr derfor mer sult på land. Koble dette med et industrielt overfiske, og vi er som art på vei mot et heller dødt og kjedelig hav i et forrykende tempo. Det er et problem.
3) Jorderosjon. Mindre skog betyr at toppsjiktet i jorda (det er den som typisk inneholder all næringa plantene trenger) lettere forsvinner i storm og ruskevær. Økt temperatur betyr mer storm og ruskevær. Mindre dyrkbar mark betyr mindre jordbruk. Også dette medfører mindre mat.
4) Havstigning, mer dårlig vær, økt temperatur... Alle disse tingene går også utover jordas ferskvannsressurser av nokså opplagte årsaker.

Av det overstående kan vi altså se at på grunn av vår arts aktivitet får vi en varmere planet med mindre mat og ferskvann og færre beboelige områder. Jeg kunne godt ha listet opp flere slike sammenhenger, men jeg tror poenget kommer klart nok frem. Det er mye krig, sult og elendighet i verden, ja. Vi bør definitivt gjøre noe med det. Å ignorere klimaendringene medfører mer sult og elendighet, og jeg tror ikke man trenger å ha særlig mye kunnskap om internasjonal politikk for å se at ressursmangel også gjerne gir opphav til konflikter.

Jeg har nå listet opp noen årsaker til hvorfor klima og miljø er ting man bør ta på alvor. Og ja, jeg er også en sånn hippietype som synes at naturen har en verdi i seg selv og mener at det er viktig og riktig å ta vare på urskog og truede arter for sin egen del, selv om det har økonomiske konsekvenser. Men selv om man driter en lang marsj i naturen og ikke har noen problemer med å bo i Mordor, så er det da temmelig opplagt at det å ødelegge sitt eget habitat er en fryktelig dårlig overlevelsesstrategi for en art?
Sist endret av Myoxocephalus; 30. desember 2020 kl. 14:01.