View Single Post
Sitat av kongolavdenfemt Vis innlegg
Jeg synes det er skremmende at en så opplyst person som Vidarlo mener klimaendringer er det største problemet vi har. Daglig sulter tiusener, titusenvis av mennesker drepes hver dag. Og her er klimaendringer det store problemet?
Vis hele sitatet...
Vidarlo har faktisk et veldig godt poeng.
Du antar tilsynelatende at klimaendringene ikke er reelle og at det overveldende vitenskapelige konsensus som råder er en gedigen konspirasjonsteori. Deg om det. For meg er dette synet ekstremt uvitenskapelig, navlebeskuende, uetisk og preget av en totalt useriøs omgang med fakta. Selv om du går av toget et par stopp før endestasjonen, så ligger dette synet i det samme sporet som ung verden-kreasjonisme og homøopati. Men du må jo selv velge hva du velger å tro på - og hvorfor. Men vidarlo velger, i likhet med yours truly, å ta klimaendringene dødelig seriøst. Dette kan du være uenig i, men hvis noen mener at dette er reelle problemer, så følger det også at vi anser dette som det største problemet med Trump bak roret. Hvorfor? Fordi Trump kan ikke starte atomkrig ut av det blå, oppløse NATO eller kjøre hele verdensøkonomien i dass. Disse tingene ville også ha rævkjørt verden ganske grundig, men dette har han rett og slett ikke makt til å gjøre alene. Men han har makt til å trenere og motarbeide alle forsøk på å bremse klimaendringene, og der mener altså vidarlo, jeg, FNs klimapanel og de fleste andre at vi mennesker som art har jævlig dårlig tid. Av alle ting hvor den amerikanske presidenten har makt til å gjøre noe og hvor konsekvensene er store, så kommer klimaendringene soleklart ut på toppen. Under forutsetning om at det vitenskapelige konsensus er korrekt etc. Hvorvidt klimaendringene er reelle eller ei er imidlertid en helt annen diskusjon som vi har hatt mange ganger før.