View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg synes det er en litt trist polarisering i denne debatten (her inne og generelt).

De som kjenner meg her inne vet at jeg er en sterk tilhenger av vitenskapelig tankegang og har lav terskel for å kalle bullshit for bullshit. Likevel har jeg områder av livet mitt der jeg ikke først og fremst benytter meg av vitenskap for å finne svar. Det tror jeg dere alle har også, om dere er religiøse eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell mellom fjortiss-ateister og proffe ateister, så som Sam Harris, en av disse "Fire hestemennene av apokalypsen", som jo var en kvartet for høyt intellektuelle ateister (Dawkins, Hitchens, Bennet og Harris).

Sistnevnte har jo publisert og holdt nok foredrag om emner som "Waking Up: A Guide to Spirituality Without Religion", hvor han skiller sterkt mellom organisert og tradisjonell religion, og helt enkel åndelighet.

Mennesker er ikke 100% rasjonelle, men vi kan bestrebe oss på å overkomme våre grunnleggende lyster, tåpelig tradisjon, og forsøke å tenke rasjonelt og ikke minst humanistisk.