View Single Post
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Det som gjør Johaugs uaktsomhet enda tydeligere, eller forklaringen dårligere, er at utøveren og skiforbundet legger frem saken på veldig lik måte som Sundby-saken.

Det er bare legen sin skyld.
Utøveren har bare gjort som legen har sagt.
Utøveren opplever det som sterkt urimelig.
Vis hele sitatet...
I dagene rundt den positive prøven gikk Johaug ut i media og sa hvordan hun sjekket og dobbeltsjekket alt hun fikk av medikamenter. Det har hun altså ikke gjort.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det hun har gjort. Hun sjekket med legen sin. Så får vi se om forsikringen hun gjorde seg ved å spørre legen er god nok i Antidoping Norge, WADA og CAS sine øyne.

Jeg stiller meg tvilende til alt som kommer av forklaring. Dette fordi jeg ikke kan forstå at en lege gjør en slik type feil. Det er bare ikke mulig. At utøveren selv ikke dobbeltsjekker, med Sundby-saken, friskt i minne, virker også helt uforståelig.
Vis hele sitatet...
Det er menneskelig å feile. Til og med en lege med 40-års erfaring kan gjøre feil. Den polske antidopingsjefen har for øvrig gått ut med støtte til Johaug:

"Den polske antidopingsjefen Michal Rynkowski tror at Therese Johaugs forklaringer er helt riktige, og advarer mot forhåndsdømming."

"Rynkowski sier at for sju år siden var det et lignende tilfelle med stoffet clostebol i Polen.

– Det gjaldt en vektløfter. Han brukte den samme salven, Trofodermin. Han ble ikke straffet, men fikk advarsel, sier Rynkowski.
"

"Han sier at clostebol foruten regenerering av huden, også øker muskelstyrken. Men stoffet hjelper ikke i langrenn.

– I langrenn er det utholdenhet som er viktigst, så bruk av clostebol hjelper ikke i denne sporten. Det kan tvert imot være en minusfaktor, sier han.
"

Han ble i sin tid stoppet med en særdeles liten spormengde clenbuterol, et slankende middel. Dette hadde han vistnok fått i seg fra en biff. Spør du meg så spør jeg deg, om hvilken bonde som gir slaktefe slankemiddel...
Vis hele sitatet...
Det finnes mange eksempler hvor storfe er blitt gitt clostebol slik at dyrene vokser raskere og blir større... Hvorfor gjør bøndene dette? Jo, for å tjene mer penger pr. dyr.

At legen ikke automatisk sjekket opp virkestoffer i en krem, for deretter å fylle ut en TUE (som mer eller mindre automatisk ville blitt godkjent, da tuben totalt sett inneholder så lite clostebol at det ikke kan ha noen prestasjonsfremmende effekt) kan bare ikke stemme.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan det stemme - ingen er feilfrie. Som flere fagpersoner har påpekt, nå sist den polske antidopsjefen, så egner ikke stoffet seg for langrennsløpere og at det snarere tvert i mot kan virke negativt på ytelsen. Jeg syntes det er opplagt at hun ikke har dopet seg på dette stoffet med vilje. Hvis det hadde vært tilfellet at hun dopet seg så hadde det jo vært en av de dummeste metodene nettopp fordi; 1. Clostebol er et av de enkleste stoffene å påvise. 2. Clostebol egner seg ikke for langrennsutøvere og er heller en minusfaktor. Så spørsmålet er derfor om man har vært så dumme å la henne dope seg på et stoff som vil gjøre henne en mindre effektiv skiløper og et stoff som altså er svært enkelt å avdekke bruk av? Jeg tror ikke det og jeg er rimelig sikker på at det hadde vært mer avanserte metoder som hadde vært brukt hvis man ønsket å jukse.

Rettelse:

Sitat av caperno Vis innlegg
Det finnes mange eksempler hvor storfe er blitt gitt clostebol slik at dyrene vokser raskere og blir større... Hvorfor gjør bøndene dette? Jo, for å tjene mer penger pr. dyr.
Vis hele sitatet...
Du nevnte stoffet clenbuterol og jeg leste det som clostebol. Clostebol, som er stoffet Johaug fikk i seg, brukes som forklart ovenfor. Stoffet clenbuterol brukes bl.a til å behandle luftveissykdommer hos dyr.
Sist endret av caperno; 15. oktober 2016 kl. 09:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.