View Single Post
Sitat av merk Vis innlegg
Ja vi får se om 20-50 år hva som blir riktig. Å tro at vi har all kunnskap idag og at den forskningen vi gjør idag er 100% tviler jeg sterkt på. De sa det samme som dere for 50 år siden og det samme for 100år siden og det samme for 150 år siden. Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.
Vis hele sitatet...
Noe ganske morsomt skjer her, fordi logisk tankegang vil tilsi at logisk sans baserer seg på den informasjonen en allerede innehar rundt et tema, enten direkte eller indirekte, derav er det god logisk sans å konkludere med at de 99% av forskningsrapportene skrevet som tilsier ca. det samme har rett fremfor den ene prosenten som ofte er mindre gjennomførte. Det ville derfor vært dårlig logisk sans å konkludere med at logisk sans kommer fra luften. Virker ikke det logisk? For å understreke det kommer jeg med en liten tekst:

Tradisjonelt har man delt inn logikken i to grener, induksjon og deduksjon. Når vi observerer virkeligheten og så trekker slutninger på basis av observasjonene, foretar vi en induksjon. Eksempler på induksjon er de prosesser man går igjennom for å komme frem til at «stener kan ikke flyve», at «alle mennesker er dødelige», og at «røyking øker risikoen for å få lungekreft».

La oss se litt nærmere på hvordan man kommer frem til at «stener kan ikke flyve». Vi betrakter et antall stener, og vi ser at sten nr 1 ikke flyr, vi ser at sten nr 2 ikke flyr, vi ser at sten nr 3 ikke flyr osv. Samtlige stener bare ligger der hvor vi har plassert dem. Vi forsøker så å observere dem i mange forskjellige situasjoner: vi kan observere dem når det er mørkt, når solen skinner, når det regner, osv. Og intet skjer, alle stenene bare ligger der hvor de ble plassert. Sammenligner vi med ting som kan fly, ser vi at disse har mekanismer som gjør flyving mulig: en fugl slår med vingene, et fly har vinger og motor, osv. En sten har ingen slik innretning som gjør at den kan fly. På bakgrunn av alt dette trekker vi den slutning at stener ikke kan fly.
Vis hele sitatet...
Hentet her.

For å legge det frem på sølvfat så er intensjonen min at steinobservasjoner er en metafor for observasjoner av skadevirkningene til aspartam, som vi kan betrakte i forskningsrapporter.