View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Synd at dette med "avskrekkende effekt" fungerer ca. aldri, da.

Et helt separat poeng er at pedofili ikke er en forbrytelse. Du tenker på barnemishandling.
Vis hele sitatet...
Jo, både barnemishandling og pedofili er ulovlig. På snl så står det at pedofili er betegnelsen på seksuell omgang med barn, og per dags dato så blir det faktisk regnet som en ulovlig handling.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Burde ja.

Bruker du tanntråd?


Om vi bare hadde hatt hele menneskehistorien som grunnlag for om dette funker eller ikke.

Jeg tror hovedgreia her er at du tenker på mennesker som rasjonelle vesner. Men, tja.

Og så var det å gjøre ting på impuls, sterke emosjoner m.m.

Du… formilder med «kanskje» og «ekstra grunn»?

Hvilken garanti har du for dette?

- Hva om offeret har det helt greit?
- Hva om det døde i et jordskjelv kort tid etter? Men var lykkelig?
- Bør vi justere straffen etterhvert som det går bedre/mindre bra med offeret?
- Bør vi justere livskvaliteten til offeret etter straffen som ble gitt? «Nope. Allerede tortur og henrettelse. Nå må vi gjøre livet ditt verre fordi vi ikke kan ta tilbake dødsstraffen»?

Regner med at du ikke mener dette generelt, som at fyllekjørere, barn, folk i nødverge osv. skal få den straffen.

At det skal være med vilje og full viten og sånt.

- Hva mener du om abort?
- Hva med aktiv dødshjelp?
- Hvordan finner du ut hvor mye tortur noen skal få?
- Hva med eventuell psykisk påkjenning de allerede har hatt siden handlingen?
- Gjør du forskjell på å drepe noen på 9 år og noen på 99? Hva med 9 timer?


Det finnes scenarier der tortur nå til dags er aktuelt for mange, men du ser ut til å bare ta fram den gamle visa om «avskrekking!» og bronsealdergreier som «øye for øye».
Vis hele sitatet...
I Norge så har vi en kriminell lavalder, så derfor tviler jeg sterkt på at denne personen på 9 år ville fått noen straff. Abort mener jeg er OK og valgfritt fordi verden begynner å bli overbefolket og i tillegg så vil en abort bli utført på en mest mulig skånsom og smertefri måte både for mor og foster, dette er dessuten en handling som vil bli utført av staten selv. Aktiv dødshjelp er jeg også for da dette vil bli gjort på en så skånsom måte at pasienten sovner inn og dette vil bli gjort i lovlige former av staten for at pasienten skal få en mest mulig smertefri død.
Sist endret av U.S.Marshall; 20. september 2016 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.