View Single Post
Jeg mener at tortur burde benyttes for kriminelle som har utført svært grove handlinger. Jeg vil ikke sette Norge tilbake til noen nazi-stat hvor folk blir torturert for å tilstå, men derimot burde tortur brukes mot fanger som allerede har fått avsagt sin dom fra domstolen og som har innrømmet sin bestialske handling. Folk burde bli så avskrekket av den dommen de risikerer å få at de lar være å utøve pedofili, drap, etc. Hvis du selv vet at domstolen vil torturere deg til døde hvis lever ut dine pedofile fantasier, så er kanskje det en ekstra grunn til å la være. Husk også at disse som denne dommen vil gjelde tross alt fullstendig har ødelagt noens liv.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Erfaringer frå USA tyder på at det er dyrare, på grunn av apparatet rundt dødsstraffa. USA er ein av dei få rettsstatane som og har dødsstraff.

Kvifor trur du kriminaliteten ville gått ned for t.d. pedofili? Og er seriemord så stort samfunnsproblem at det er spesielt relevant? Eg kan ikkje komme på at det har skjedd i spesielt stor skala i Noreg. Og er virkelig skilnaden på 21 år og dødsstraff spesielt avskrekkande om du seriøst vurderer overlagt drap? Eg tviler.

Og kva tortur mot nokon som har tilstått skal tene for er underleg. Tortur mot nokon som ikkje har tilstått... vel. Du har jo det gigantiske problemet med falske tilståelser, som er reelt nok med kun psykisk press, utan fysisk tortur.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nå si at det er passe mye psykisk press med tanke på at du blir fengslet 1/4 av livet ditt og da.

Sitat av entropi Vis innlegg
Skal du argumentere for noe såpass spesielt som tortur så bør du i alle fall gjøre det ut fra universelt gyldige prinsipper og ikke med utgangspunkt i en enkeltsak. Det blir litt tynt.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke å bruke tortur i en enkeltsak, men derimot å benytte det ovenfor alle saker som er så grove som i eksempelet jeg nevnte. Jeg vil ikke at det skal bli så bestialsk som i f.eks Quatar. Men at tar man et liv, så tar staten ditt. Tar du flere liv så vil du få straff etter hvor mange du har tatt livet av.
Sist endret av U.S.Marshall; 19. september 2016 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.