View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, skjemaet har få felter. Disse feltene kan de imidlertid fritt endre.

Poenget er nettopp at slikt misbruk kan omgås ved et pennestrøk. De kan lage interne retningslinjer som strammer inn. Eller, hvis man vil gjøre det formelt, så kan helsedepartementet lage en forskrift som utfyller. Dette står i loven:
OK. Men det står ingenting om hvilke kriterier som skal legges til grunn. Dette kan leses som at din subjektive opplevelse er nok. Hvilket sikkert også er hensikten da det har vært en ganske kjipt prosess for noen. Men de kan legge ganske så hva de vil i et ord som 'oppleve'. Hvis de velger å tolke "opplever å tilhøre" til å innebære en attest fra fastlegen og en uavhengig psykiater, så ser jeg ikke at loven er til hinder. Før var det et formelt krav om kirurgiske inngrep, deriblandt kastrasjon for menn som ville bli kvinner. Dette kravet er nå borte. Men loven er så vag at denne rettigheten til å endre kjønn veldig lett kan bli illusorisk og like vanskelig å gjørde gjeldende som den var før. Nå mistenker jeg at Nikita er mer interessert i å sabotere feministisk ideologi og likestillingpolitikk enn å studere realfag ved NTNU, så for hen er det trolig likegyldig hva sluttresultatet blir, så lenge det innebærer klabb og babb. Sånn sett må idéen sies å være god.

Avsporing: Jeg observerer forøvrig at man kun har to kjønn å velge mellom. Jeg hadde ærlig talt forventet at lovgiver skulle gå et par skritt videre når de først lagde en egen lov for dette, her.
Vis hele sitatet...
Vil ikke det at man må til lege/psykolog for å få "bestemt" kjønn undergrave litt av poenget med lovendringen? Slik jeg forstår den, så er litt av meningen at man selv kan kunne bestemme sitt kjønn uavhengig av hva andre/samfunnet mener. Blir ikke det litt paradoksalt at man må ha en uavhengig vurdering for fastslå noe som er opp til enkeltpersoner å vurdere.