View Single Post
Jeg har bare en liten ting å tilføre Robhol:
Hypericin stoffet som er i (noen) av artene hos perikumslekta (firkantperikum, prikkperikum også kalt johannesurt, fagerperikum o.s.v.), virker som en mild SSRI. Men den har mere og ukontrollerte bivirkninger, enn de SSRI en får kjøpt på apoteket. En vet. at hypericin kan dempe eller i verste fall fjerne effekten av diverse blodfortynnende medisiner. Når hypericin er også er en mild SSRI, så vil hypericin forsterke andre SSRI en tar. En kan muligens også få en synergivirkning, altså virkningen blir sterkere enn når de "to SSRI-virkningene" blir lagt i sammen.
Ellers så vil hypericin gjøre, at du blir mere følsom mot sollys (egentlig UV-lys). Hvis du har følsom hud (dette gjelder særlig rødhårete personer med fregner), så kan du få sår hud ved kombinasjonen hypericin og UV-lys. Dette kan også ses hos beitedyr med lys pels. Og i ille tilfeller så har det også gått verk i disse sårene. Jeg vet om sauer, som virkelig har sett skikkelig ille ut, etter å ha beitet på perikumplanter. Ellers så har jeg en bok ("Perikum" ISBN:82-7384-799-3) om prikkperikum, der det blir påstått, at øyene også blir mere følsomme for UV-lys av hypericin. Altså det kan med tiden komme symptomer på grå stær etter en del år.
Men symptomene nevnt her, er egentlig sjeldne, hvis en doserer perikum ordentlig. Men dette kan være vanskelig, da du også har genetiske variasjoner innen en art, også når det gjelder konsentrasjon av hypericin. Sammen med, at mengden hypericin vil variere av faktorer som ytre stress, slik som skadeinsekter, skadesopp og beitetrykk. Hypericin er egentlig en gift mot fiender av planten.

Hvis du skal ta prikkperikum/firkantperikum. Så mener jeg, at dette bør du ta opp med din fastlege. Og at du evt. kjøper prikkperikum på apoteket under "Hypericum Stada". Der har du god kontroll på dosering.