View Single Post
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Blandingen av klor og salmiakk som beskrevet over, er en relativt tynn løsning. Kommersielt solgte vaskemidler har ikke samme "potens" som reine kjemikalier, og reagerer derfor noe ulikt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det jeg også, men reaksjonene har ikke så mye konsentrasjonen å si, men det er heller hvor de oppløste ionene er på spenningsrekka, som bestemmer hvilken reaksjon og hvor komplett den blir.

Nå inneholder klorin ca 5 % NaOCl (natriumhypokloritt) og salmiakk 9 % amoniakk. Så da kan vi anta, at all NaOCl reagerer, og blir til slutt NH2Cl. Hvis vi da blander av en 1/2 liter klorin, så tilsvarer det da ca, 25 g NaOCl. Na veier 23 g/mol, O veier 16 g/mol og Cl veier 35,5 g/mol. NaOCl blir da 74,5 g/mol. Hvis vi runder dette av til 75, og vi har 25 g, så har vi 1/3 mol slik ca.

1 mol med Cl = 0,5 mol med Cl2, så da har vi ca. 1/3 delt på 2=1/6 mol Cl2. Ved 22 grader C, så rommer 1 mol av en gass ca. 22,4 l. Dette gjelder uansett gass. Dette blir rundt regnet 4 l klorgass av 1/6 mol klorgass. Altså 1/3 mol NaOCl kan i verste fall lage 4 l klorgass. For å få dette ned på 0,5 ppm, så trenger du nesten 8 millioner liter luft eller 8000 m³, hvis vi bare regner volum. En kåk på 40 m² og 2,5 m oppunder taket gir 100 m³ luft. Forholdet blir litt mindre, hvis vi regner vekt. Men vekt blir mere riktig. Men jeg orker ikke å bruke så mye tid på dette. Og grensen på 0,5 ppm gjelder for 8 timer daglig. For 24/7 så er nok grensen mindre. Sammen med at det blir også antageligvis produsert noe NaCl, så det blir ikke så mye.
Men svaret gir deg en pekepinn, at mengden klorgass du kan tyne ut av 1/2 l klorin, er endelig nok til å ta rotta på de fleste i en kåk. Om du skulle være skikkelig uheldig


Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Har brukt denne løsningen flere ganger, men det er som sagt en nødløsning. Hele poenget med denne blandingen er jo altså at den er giftig, noe dyra har en tendens til å oppfatte.
Vis hele sitatet...
Og som du mest sannsynlig har dårligere mulighet til å oppfatte, da du mest sannsynlig har dårligere luktesans. Ser du poenget? Altså i verste fall, så kan et menneske legge seg i en dødsfelle, mens et dyr legger på røm.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Har brukt denne løsningen til å ta knekken på musebol, vepsebol og andre plagsomme udyr flere ganger. Like frisk og rask som alltid.
Vis hele sitatet...
Er det da ikke mye bedre å bruke godkjente midler, slik som f.eks. permetrin mot insekter. Da har du mindre mulighet for å skade deg, og tingene rundt deg i forsøket. For du vet vel, at klor har den evnen til å reagere nesten med alt. Det er vel bare fluor som er verre. Fluor kan i gitte omstendigheter reagere med edelgass (noe som ikke skal kunne reagere med noe, bortsett fra fluor, og kanskje klor med litt hjelp). Så når du driver med klordannende stoffer på vepsebol. Har du tenkt over, hvordan f.eks. malingen på plankene reagerer med klor? For i overflaten der, kan jeg nesten garantere at det skjer noe. Og mange andre steder for den saks skyld.