View Single Post
For å være ærlig, så tror jeg det ikke er rotte. Rotte krever litt åpning for å komme inn. Det kan like så gjerne være mus. Musa krever mye mindre åpning, for å komme inn. Og den kan også lage mye spetakkel. Det vet jeg, da jeg har bodd i museinfisert hus i ca. 10 år.

Ellers så støtter jeg ideen, om å kontakte huseier fullt ut. Pelias kan også være en ide.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Lag en klor- og salmiakkløsning på sprayflaske (meget mild, ca en kork av hver på en liter vann) og spray dette i skaprommet. Det vil muligens bidra til å løse problemet i kveld.

Om du leier, tar du kontakt med utleier i morgen tidlig.
Vis hele sitatet...
En bør ikke blande klorin og salmiakk. Disse reagerer til kloramin (som nevnt tidligere), koksalt, vann og en kan også få hydrasin. Kloramin er ganske etsende, men det blir brukt i ørsmå mengder til å desinfisere vann osv. Men kloramin etsende, og spaltes til amoniakk og klorgass ved kontakt av diverse organiske og noen uorganiske stoffer. Klorgass er så reaktiv og giftig, at grenseverdien av Arbeidstilsynet er satt til 1,5 mg/m³ luft eller 0,5 ppm (parts per million) på en 8 timers dag. Hvis en da har en noe til særlig konsentrasjon av kloramin (noe en fort får ved å blande slik), så kan det bli snakk om betydelige mengder klor. Og er det en ting jeg kan garantere, så er det at klorgass er noe du garantert ikke vil ha noe særlig mengder av! Den er såpass farlig, at Tyskland brukte den til å ta rotta på fransk- og engelskmenn i hopetall under den første verdenskrig. Altså slik husmorfjøskjemi kan fort bli skikkelig ris til egen bak!..
Du kan sammenligne klorgassens 0,5 ppm, med de amerikanske eksponeringsgrenser til blåsyre på 4,7 ppm. Over 9 ganger høyere. Dette sier noe om klor.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er vell litt av poenget? Ikke vet jeg, har null erfarig eller viten om dette.
Vis hele sitatet...
Er det da ikke lurest, og ikke oppfordre noen til å gjøre noe du ikke aner konsekvensene av?..