View Single Post
Hvordan man priser noe slikt avhenger av mange faktorer: Erfaringen til designeren, størrelsen på kunden, hvor mange og hvilke medier designprofilen skal appliseres på, hvor omfattende designarbeidet faktisk blir og ikke minst hvor raskt det hele skal leveres.

Det sier seg selv at en designprofil for f.eks. Statoil blir hakket mer omfattende enn en designprofil for Johnnys Pizza nedpå hjørnet, like mye som det sier seg selv at Statoil velger et veletablert firma som har mange gode referanser å vise til, enn en uutdannet student, som derimot kan være passe for Johnnys Pizza nedpå hjørnet.

Derfor finnes det heller ingen «maler» for hva personer med fagbrevet innen grafisk design tar for slike oppdrag. Måten vi gjør det på i det lille firmaet jeg jobber i er som følger (ideelt sett):

1: Vi får en henvendelse hvor kunden beskriver hvem de er og hva de ønsker
2: Basert på hvem de er (hvor store de er, hvor mye omsetning de har etc.) og hva (hva slags type design, hvordan det ev. skal appliseres etc.) lager vi et pristilbud som tar utgangspunkt i hvor lang tid vi ser for oss at arbeidet tar + timeprisen vår. Her definerer vi tydelig hva som inngår i denne prisen (research, møter, presentasjoner, antall korrekturrunder, ulike elementer, ferdiggjøring osv.), både slik at de ev. kan velge bort ting de kanskje ikke ønsker likevel når de ser hva det koster, og slik at de forstår at ev. ekstra tilleggselementer vil koste ekstra.

Ofte er det veldig fristende å legge seg på en lav pris for å være sikre på å få den kule jobben som man kan vise frem i etterkant, men man må faktisk ha litt selvrespekt når man priser noe, og være forberedt på at man må la det kule prosjektet falle bort med hensyn til at man skal leve av dette også. Vår holdning er også at vi ikke orker å kaste bort tiden på småkunder som betaler lite og forlanger mye.

3: Forhåpentligvis godtar de pristilbudet, hvorpå vi går i gang med arbeidet.

Er man effektive og har en bra prosess underveis klarer man å holde seg innenfor de oppsatte rammene, men det er ikke sjelden det sklir ut den ene eller andre veien, og da er det lurt at man ikke har underpriset seg på forhånd.

I ditt tilfelle ville jeg funnet ut hvor stort firmaet er og hvor mye penger de faktisk kan ha mulighet til å avse til noe slikt, tatt hensyn til at du ikke har spesielt mye erfaring – og mest sannsynlig gjør dette mest for læringens skyld – og priset meg deretter.

Da jeg var student tok jeg ikke spesielt mye for slikt, har vel laget designprofil++ for et lite firma (som aldri ble stort) for 5000,-, mens nå tar firmaet jeg jobber i alt fra 15 000,- til 100 000,- for små og mellomstore bedrifter.

Utifra hva du skriver virker det litt som at du har startet med arbeidet uten å avtale pris først, dette kan jeg jo på generelt grunnlag si at ikke er særlig smart.

Anbefaler også å lese dette essayet om nettopp prising av designtjenester: The Dark Art of Pricing av Jessica Hische (der står det blant annet mer om rettigheter etc., som jeg ikke har nevnt).
Sist endret av Viva la Opium; 30. juli 2016 kl. 22:59.