View Single Post
Sitat: Originalt skrevet av sneipen Vis innlegg
Det er forsåvidt greit nok at politi skal ha verktøyene for og gjøre jobben sin, men hvor alvorlig kriminell handling skal man begå før politi kan ta i bruk virkemidlene som nevnt.
Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor folk tar så lett på hvor lavt terskelen for og ta i bruk disse verktøyene ikke blir tatt i betraktning, ifølge forslaget som gikk gjennom så trenger man ikke og begå "alvorlig" kriminell handling før politi kan benytte seg av f.eks telefonovervåking. Terskelen har blitt senket.
Nå er det lovgiverne som avgjør hva som er alvorlige lovbrudd, og ikke politiet. Videre er bruken av slike maktmidler underlagt domstolenes kontroll.
Vis hele sitatet...
Nå er det lovgiverne som avgjør hva som er alvorlige lovbrudd, og ikke politiet. Videre er bruken av slike maktmidler underlagt domstolenes kontroll.
Vis hele sitatet...
Ok. Da kan jeg ha tatt feil, dette er en av tingene jeg reagerte på. Jeg mener og ha lest i avis og diskusjoner at politi har fått større spillerom. Verktøy benyttet i og overvåke ett individ ikke nødvendigvis trenger rettslig godkjenning. Og alvorlig kriminalitet er ikke lenger ett kriterium for og ta i bruk relativt inngripende verktøy...
Politi og lovgiverne er knyttet sammen, de forblir ikke upåvirket av hverandre. Jeg anser dem per i dag ikke som uavhengige av hverandre, slik det idealistisk sett skal være. Samme gjelder politisk innflytelse.. Men det er en annen diskusjon..