View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Jeg ser flere her har litt problemer med å finne sin rette MBTI.
Jeg fant en liten artikkel på nettopp dette å bli feil-typert: http://thoughtcatalog.com/heidi-prie...to-mistype-as/. De av dere som er litt usikker på om dere er blitt riktig typert kan jo ta en titt på det.

https://www.16personalities.com kan man også ta testen på norsk, noe som sikkert kan gjøre det lettere å forstå spørsmålene.
Jeg fikk selv en venn til å ta testen, han ble mistyped som ESFP, men jeg så fort at det var helt feil for hans personlighet. Grunnen til at han ble feiltypert var fordi han trodde selv at han kanskje var mer sentimental og følelsesbasert enn han egentlig er. Han leste igjennom litt om beskrivelsen og sa selv at han ikke helt kjente seg igjen, noe som bekreftet mine antagelser. Jeg sa til han at det ikke var riktig resultat, og at det måtte skyldes at han svarte litt godtroende om seg selv i spørsmål som gjelder hvordan man reagerer og kjenner seg igjen i andre menneskers følelser, om man blir følelsesladet av filmer osv. Selv om han ja, kanskje føler noe er ikke dette en dominant funksjon hos han, da han er mer rasjonell, og logisk enn som så. For meg ble det enkelt å typere han som ESTP, og jeg viste han beskrivelsene av en typen i stedet. Han kjente seg med en gang igjen i alt som stod der.

Jeg anbefaler derfor flere her å være nøye med hvordan de faktisk svarer på spørsmålene, det skal ikke være slik at du må overanalysere spørsmålene, men tenke etter situasjoner hvor spørsmålene er relevante. 16personalities er den beste gratis testen der ute etter min mening, den er veldig accurant, og jeg kjenner ikke mange som blir feiltypert på den siden. Prøv å ha minst mulig svar nær midten, prøv å vær så bestemt som mulig i dine svar. Du kjenner deg selv bedre enn noen, men det kan ofte være lurt å ha noen ved din side som kjenner deg godt og helst over flere år, som kanskje kan hjelpe deg på de spørsmålene du er litt usikker på. Tenk på eksempler og situasjoner som kan være relevante.

Til Xasma anbefaler jeg deg å ta 16personalites sin test i stedet for hva du enn har tatt. Spørsmålene er straight forward og det skal ikke være mulig å misforstå hva de egentlig spør etter.

12. You believe the best decision is one which can be easily changed
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du synes dette spørsmålet er vanskelig? Mange mennesker liker å planlegge, og ha en a til å liste som de følger fra punkt til prikke. Andre lager kanskje halveis planer som er åpen for endringer. Feks En venn inviterer deg med på stranden i helgen. Du synes det høres flott og fint ut det, men dersom det dukker opp noe mer interessant vil du heller gjøre det, og du binder deg derfor ikke til en konkret avtale, men kommer da kanskje med et svar som "jeg må nesten se det an, mulig jeg skal på en konsert, men jeg gir beskjed". Da har du en ting du kan gjøre den helgen, men du har heller ikke bankert sagt at du faktisk blir med og har derfor muligheten til å gjøre noe annet dersom du skulle ønske det ettersom du ikke har lovet vennen din noe som helst.
Sist endret av kn^tte; 27. juni 2016 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.