View Single Post
Nei, det må være skjellig grunn til mistanke, og det må foreligge en rettsavgjørelse om å initiere overvåkning.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått så trenger politi ikke lenger rettslig godkjenning\avgjørelse... Politi avgjør selv om disse virkemidlene er nødvendige og skal bli brukt.
Sett bort ifra hvor lav terskelen er og har blitt, så reagerer jeg på dette.
Men tar jeg feil, rett meg gjerne med kilder.


Aftenposten. "Regjeringen foreslår at politiet ikke lenger skal trenge å gå til retten for å få godkjenning for slik overvåking.)
"I tillegg skal politiet kunne bruke slike falske basestasjoner også uten å ha konkret mistanke om kriminelle handlinger."
"Regjeringen gir blant annet grønt lys for romavlytting for å avverge straffbare forhold.

– Såkalt forebyggende overvåking har også passert en grense når det kan tillates romavlytting og andre inngrep for å «undersøke om noen forbereder»; for eksempel å true en stortingsrepresentant på internett. Terskelen er ikke bare for lav, men mer eller mindre borte, sier Elden."

"Stortinget er neste uke invitert til å bestemme at staten kan spionere på alt privatborgere gjør på datamaskinene sine uten at det behøver å foreligge noen konkret mistanke mot dem."
Sist endret av sneipen; 25. juni 2016 kl. 22:23.