View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eit sentralt problem med det er confirmation bias. Vi hugser dei tilfella der det stemmer. Eg har sjølv opplevd liknande fornemmelser, og ved sjekk har dei vist seg fullstendig grunnlause. Men i dei tilfella der det stemmer så hugser ein det gjerne og fortel andre om det. Eg har ikkje sett grunn til å opplyse til andre om at eg tok feil om ein så banal ting.
Vis hele sitatet...
Jaja, men poenget er, selv om noen har arrangert en stor PR-fest med en mill i potten, så er det ikke bare å fremkalle spontane fenomener. Om det så faktisk er reellt eller innbilning er en annen sak.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
At du kaller million dollar challenge freakshow seier forøvrig litt om di tilnærming. JREF har relativt få retningslinjer, utover einigheit om ein felles protokoll, som utelukker juks, og at JREF skal ha rett til å dokumentere forsøket. Det er forøvrig verdt å merke seg at ingen har komt seg forbi pretrial-stadied i JREF million dollar challenge. Alle protokoller vert framforhandla i meir eller mindre offentlegheit på forumet dei har. Eg har ikkje sett anna enn ei relativt åpen og nøktern tilnærming frå JREF si side. Har du faktisk lest om det, eller bare kjem du med antakelser om korleis du trur det er?
Vis hele sitatet...
Freakshow var en referanse til alle idiotene som driter seg ut der. Men ja, jeg har lest en del om det, og opplegget er ikke imponerende som noe annet enn ren underholdning IMHO. Perfekt til å drite ut idioter, men det er jo ikke noe grunnlag for å trekke vitenskapelige konklusjoner.

Sitat av entropi Vis innlegg
Det er helt klart et problem. Men i mangel på eksperimentell dokumentasjon så burde det i alle fall finnes en slags teori om hvordan denne informasjonsflyttingen skulle kunne foregå, så kunne man forsket på det. Mener man f eks at tanker kan manifestere seg som bølger eller energifelter i rommet så kunne man prøvd å påvise disse, selv om man ikke kunne få noen til å klare å ta imot og tolke dem. Det ville vært en begynnelse. Men her har man jo ikke det heller. Man har nada, utenom personlige anekdoter og misbrukte begreper fra kvantefysikk blandet med "det er mer mellom himmel og jord".
Vis hele sitatet...
Du mener folk som har hatt slike opplevelser også burde fremlegge en teori på hvordan det kan ha skjedd? Eller hvem er det som har ansvar for å forske på og utforme noe slikt? Hvor i all verden skulle man begynne, uten å kunne utføre kontrollerte eksperimenter?

Jeg sier ikke at man skal la seg overbevise av anekdoter. Kun at det er problematisk å avvise dem konsekvent pga slike ting som PR-stuntet til Randi.
Sist endret av mentalmelt; 19. juni 2016 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.