View Single Post
Sitat av Ultras Vis innlegg
Se litt frem i tid. Dersom politiet ikke møter motstand i å få gjennom dette forslaget, vil de bruke det som argument når de om noen år kommer til å foreslå generell overvåkning.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke dette forslaget noe med generell overvåkning å gjøre, så denne kommentaren er ikke relevant. Det blir et "Slippery Slope"-argument som ikke holder vann. Det er uansett ikke politiet som lager lovene i dette landet.

Sitat av hideout Vis innlegg
Du forstår virkelig ikke hva jeg mener du. Jeg er uenig at de burde ha lov til og bruke det på grov nark. forbrytelser, men jeg annerkjenner at de kan gjøre det. Det har ingenting med hva jeg prøver og fortelle deg og gjøre.Det er overvåkningen som vil igangsettes av resten av familien. Av alle de igjen prater med. All den overskuddsinformasjonen. Det er ikke de andre i husstanden sin feil at ene gutten i huset begår kriminalitet. De skal ikke måtte tåle og bli overvåket av den grunn. Den konkrete overvåkningen som du prater om av et konkret lovbrudd og en konkret person kan føre til overvåking og overskuddsinformasjon av så mange personer som bare fantasien din kan gi et tall på. Det der er rett og slett et inngrepen politiet ikke trenger for og etterforske den type kriminalitet. Hadde det vært for og forhindre no selvmordsbombere kunne jeg kanskje levd med overtrampet, men ikke for det der.
Vis hele sitatet...
Det virker heller som det er du som ikke forstår poenget her. Poenget er at en som har valgt å bedrive alvorlig kriminalitet er den som må sitte med ansvaret for dette valget. Politiet vil overvåke denne personen, og det er denne personen som da har ansvaret for de han eventuelt trekker med seg.

Overvåkning av en person mistenkt for terrorisme vil også trekke inn andre enn bare den personen, så argumentet ditt holder rett og slett ikke.

Sitat av hideout Vis innlegg
Hva faen det har og si det med hustelefon skjønner jeg lite av. Du kan telle på ei hånd hvor mange narkosaker hvor de bedrev kommunikasjonskontroll av hustelefoner.
Vis hele sitatet...
Du skrev: "Avlytting av en telefon blir ikke det samme. Telefonen tilhører deg, hele husholdningen din benytter seg ikke av den som regel."

Jeg påpekte at jo, det var nettopp det man gjorde for ikke så altfor lenge siden. Før hadde ikke hvert familiemedlem hver sin telefon, så telefonavlytting av en mistenkt som hadde familie ville naturligvis føre til at også familiens samtaler ble fanget opp.

Sitat av hideout Vis innlegg
Elden har forøvrig et innlegg om det her hvor han tar opp den samme problemstillingen jeg gav deg, samt et par andre interessante ting. Tror til og med han hiver inn ordene generell dataavlesning som du er så glad i. Suvereniteten til politiet skinner jo greit igjennom også.
http://johnchristianelden.blogg.no/1...inn_i_ove.html
"Metodekontrollutvalget som utredet forslaget for regjeringen - der jeg var eneste advokatmedlem - advarte enstemmig mot å innføre generell dataavlesning som metode. Utvalget besto av representanter for dommerstanden, universitetet, PST, Påtalemyndigheten, Politiet og politikerne. Datatilsynet mener at man «[b]illedlig kan[...] si det slik at det ikke bare er ens kommunikasjon som avlyttes, men ens dagbok», og at metoden «er så inngripende at den ikke bør innføres,selv som et virkemiddel for å gjennomføre andre metoder».
Vis hele sitatet...
Når han innleder med følgende, så er troverdigheten lik null:

"Stortinget er neste uke invitert til å bestemme at staten kan spionere på alt privatborgere gjør på datamaskinene sine uten at det behøver å foreligge noen konkret mistanke mot dem."

Han vet jo at dette er løgn. Forslaget går ut på konkrete personer med en konkret mistanke mot seg. Hvorfor lyver han så på denne måten? Ikke vet jeg, men det gjør at han er helt ubrukelig som kilde i denne debatten.

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hideout: det høres tynt ut at man kan telle på ei hånd antall overvåkninger av tlf gjort av politiet da den instansen selv har innrømmet at de ikke vet hvor mange de har tappet men at det er flere enn de har lov til. Forøvrig; hva med data avlesning offentlig av agentene som innførte 50 kg hasj til Norge? Helt utrolig at vi bruker skattpenger på dette
Vis hele sitatet...
Skattepenger på hva? Hva har disse agentene med saken å gjøre?
Sist endret av hemmeligegreier; 18. juni 2016 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.