Tråd: Mais 1507
View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men gjeld ikkje dei innvendingene framavla varianter i like stor grad? Eller [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Mutation_breeding}genmodifisering ved bestråling[/URL]? Skal ein dømme ut frå debatten er sistnemde fullstendig ukontroversielt. Men det er jo mykje mindre treffsikkert og kan føre til langt fleire uønska mutasjoner og.

Vi har ikkje råd til å sei nei til genmodifisering. Du har golden rice, som kan redde mange frå å miste synet. Du har varianter som tåler mindre vatn. Du har varianter som produserer livsviktige vitamin. Du har varianter som krev mindre sprøytemiddel. Du har varianter som tåler høgare temperatur.

Vi veit at vi har monumentale utfordringer mtp. global oppvarming i tida framover, og gentilpassing er ekstremt viktig for å fortsatt kunne drive så utstrakt jordbruk som mogeleg.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det jeg mener. Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen mellom avl og genmidifisering, bortsett fra at sistnevnte går raskere og at man derfor kanskje (?) kan risikere mer uoversiktlige effekter hvis man ikke har et litt kritisk blikk. Jeg er ikke motstander av GMO, men mener man bør være skeptisk til enkelte sider av det.

På samme måte er jeg selvsagt ikke motstander av avl heller, men jeg er motstander av hvordan f eks kyllingavl foregår. ROSS-kylling er et eksempel på avl der et firma utviklet en helt unik linjeavl/kryssavl som gir noen helt spesielle heterogenesiseffekter. Det er ikke snakk om en ny rase, det er effekter som kun gjelder i en generasjon. Dette har de patent på, og jeg tror ikke de brukte mer enn et år eller to på å utrydde all kyllingavl her til lands. (Og nå har vi ikke engang snakket om dyrevelferden oppi dette). At dette er noe mer naturlig eller etisk høyverdig måte å lage mat på enn genmodifisering er bullshit imo.

Vi trenger industrijordbruk, uten tvil, men vi trenger også å bevare artsmangfoldet både i naturen og i jordbruket, og vi trenger å bevare verdens familiejordbruk og retten/muligheten til å kunne dyrke egen mat. Da nytter det ikke å bare være for eller imot den ene eller andre teknologien.
Sist endret av entropi; 6. juni 2016 kl. 12:57.