View Single Post
Sitat av Marori Vis innlegg
Jeg syns denne samtalen er så rar. Samfunnet vårt skriker silverfox mannfolk og uuuunge jenter. Statistisk sett søker mesteparten av dere her inne "Teen" når dere skal se nakenbilder av jenter. Dere ser på Hollywood filmer hvor skuespilleren eldres for hver film, mens skuespillerinnen forblir 25år. Victoria Model's jenter på byens plakater som ikke er fylt 20 (og jeg kvier meg til å faktisk søke opp hvor unge de kan være de som pryder Oslo City's vegger i sine nye hvite truser) Og så er du sjokkert at denne mannen vil ha ei yngre jente? og sier det minner deg om pedofili? Det minner meg om samfunnet vi lever i.
Vis hele sitatet...
På en måte virker det rart, men når man tenker etter er det en naturlig reaksjon på det grunnleggende dualiatiske syn vår kultur har på kvinnen. På den ene siden noe opphøyd som skal dyrkes, uskyld og skjønnhet inkarnert, det svake kjønn som skal vartes opp og beskyttes, eventuelt den Gode Mor. På den andre siden fristerinne og objekt for primitiv, kjødelig lyst. Det går ikke opp. For kvinner ender det med en umulig balansegang mellom å være frigid og prippen ("du trenger kuk" er et ganske vanlig svar man får når man er offentlig kritisk til noe) på den ene siden og vulgær og løsaktig på den andre.

For menn utløser det naturlig nok en kognitiv konflikt å skulle innse at disse to ideene faktisk dreier seg om samme person, og det blir dermed enormt viktig å dra skillelinjene mellom det JEG driver med og det som er perverst. Når de to ideene kræsjer blir den mannlige seksualiteten i seg selv noe destruktivt og farlig , eller for å låne noen adjektiver fra han over her: perverst, lugubert, sketchy, creepy, motbydelig. Den kvinnelige seksualiteten, i den grad den kan snakkes om, er redusert til å gi seg hen og "bli plukket". Jeg tror med andre ord at de mannlige reaksjonene du synes er rare er en forsvarsmekanisme for å distansere seg fra nettopp det faktum at deres egen seksualitet fungerer på akkurat samme måte, og det avslører det selvmotsigende kvinneidealet deres.

Jeg synes forresten det er interessant at du tar opp utviklingen mot infantilisering av voksne kombinert med hollywoodromantisering. Jeg har lenge tenkt at ting går i feil retning her, og det virker som mye av det er tankegods vi overtar fra USA - et land som sliter med hore/madonna-kompleks på institusjonelt nivå (sensurere ammepupper fra internett, wtf?). Ta den amerikanske datingkulturen f eks, med alle sine intrikate spilleregler om hvem som skal hentes og leveres, hvem som skal ringe hvem og når, på hvilken date man skal gå til hvilken "base" osv... Mon tro om ikke vikingmetoden vår med å drikke seg drita og pule var en både sunnere og mer sivilisert tilnærming?
Sist endret av entropi; 24. mai 2016 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.