View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er altså ulovlig. Se straffeprosessloven, påtaleinstruksen, rundskriv fra Riksadvokaten, osv.

F.eks. straffeprosessloven § 92 (og påtaleinstruksen § 8-2): "Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes."

Dette er altså lov- og instruksfestet, noe som innebærer at politiet er bundet av dette.

Jeg har ikke sagt at politiet aldri bryter lover og regler, men jeg påpekte at de rent faktisk ikke har lov til å holde på slik. Gjør de det bør man klage, melde fra til Spesialenheten, el.l.

Nå er det ikke fryktelig lenge siden dagens avhørsmodell ble innført. Jeg tror det var rundt årtusenskiftet, og da tok det nok litt tid før det var gjennomført i hele politi-Norge.

Dette er altså ikke lov - etter loven. Se over. Alle skal vite rettighetene sine for de blir avhørt.
Vis hele sitatet...
Og igjen minner jeg deg på at verden ikke er så sort hvitt som lovverket.

Dette er ungdom som blir tatt inn i et kammer, uten foreldre eller juridiske representanter, blir fortalt hvordan "det er" av autoritetsfigurer som vet de bryter loven.

Ingen av disse ungdommene har ressursene eller viljen til å ta opp saken mot politiet, og de ender som en del av statistikken, uansett hvor ulovlig politiet handler mot de.