View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er altså ulovlig. Se straffeprosessloven, påtaleinstruksen, rundskriv fra Riksadvokaten, osv.

F.eks. straffeprosessloven § 92 (og påtaleinstruksen § 8-2): "Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes."

Dette er altså lov- og instruksfestet, noe som innebærer at politiet er bundet av dette.



Jeg har ikke sagt at politiet aldri bryter lover og regler, men jeg påpekte at de rent faktisk ikke har lov til å holde på slik. Gjør de det bør man klage, melde fra til Spesialenheten, el.l.

Nå er det ikke fryktelig lenge siden dagens avhørsmodell ble innført. Jeg tror det var rundt årtusenskiftet, og da tok det nok litt tid før det var gjennomført i hele politi-Norge.



Dette er altså ikke lov - etter loven. Se over. Alle skal vite rettighetene sine for de blir avhørt.
Vis hele sitatet...
Skjer ikke at loven er så svart hvit at selv om han som avhører deg sier "Kompisen din er i naborommet og sier det var ditt stoff" blir sett på som uriktig informasjon og tjeneste ulydighet eller hva det nå enn heter. Som sagt, alle som har vært i noe narkosaker kan fortelle deg at de er ikke bundet av noe som helst. Om du ble lovet og slippe all straff om du innrømte noe og har det på opptak er en ting, men at de manipulerer deg er helt no annet